Iets vragen of melden?

Bemiddelingsbureaus

Een bemiddelaar is een tussenpersoon. U geeft een bemiddelaar opdracht om voor u een overeenkomst met een ander te regelen. Een paar voorbeelden:

  • Een reisbureau boekt voor u een vliegreis bij een reisorganisatie
  • Een modellenbureau biedt aan modellenwerk voor u te zoeken
  • Een bureau dat u helpt om een schadeclaim bij een verzekering te innen
  • Een makelaar die voor u onderhandelt met een mogelijke koper van uw huis
  • Een relatiebemiddelingsbureau dat voor u op zoek gaat naar een partner

Kosten voor bemiddelaars

U betaalt de bemiddelaar als hij zijn werk heeft gedaan. Dat zijn de bemiddelingskosten. Soms moet u ook kosten betalen als een bemiddelaar er niet in slaagt zijn taak af te maken. Of als u de overeenkomst opzegt voordat de bemiddelaar klaar was. Dat zijn dan onkosten voor werk dat al is gedaan. Of u onkosten moet betalen hangt af van de afspraken die u hierover met de bemiddelaar maakt. Deze afspraken staan vaak in de voorwaarden of in het contract. Lees deze voorwaarden vooraf goed door.

Wat mag u verwachten van een bemiddelaar?

U mag verwachten dat de bemiddelaar deskundig is op het gebied waarop hij bemiddelt en dat hij zijn taak goed doet. Dus dat hij u goed voorlicht. En dat hij uw belangen behartigt.

Dat wil zeggen:

  • Het reisbureau boekt volgens uw wensen de beste aanbieding;
  • Het relatiebemiddelingsbureau zoekt een partner die voldoet aan uw wensen;
  • De schadebemiddelaar spant zich in om vergoed te krijgen waar u recht op hebt.

Wat kunt u doen als u niet tevreden bent over het werk van een bemiddelaar?

Bent u ontevreden over de diensten van een bemiddelaar?

U moet altijd eerst klagen. Pas als dat niets oplost, hebt u het recht om de overeenkomst te ontbinden. Dat wil zeggen dat u de overeenkomst beëindigt omdat het werk niet goed is gedaan. U kunt uw geld dan terugvragen, behalve voor werkzaamheden die u wel iets hebben opgeleverd. Bijvoorbeeld de advertentiekosten van uw woning die te koop staat. Zo'n advertentie heeft uw woning wel onder de aandacht gebracht van mogelijke kopers.

Bespreek uw klacht eerst met de bemiddelaar

Probeer samen een oplossing te vinden. Bereid uw gesprek goed voor, dat vergroot uw kans op succes. U kunt hiervoor onze GespreksWijzer gebruiken.

Schrijf de bemiddelaar een brief met uw klacht

Komt u er niet uit? Stuur dan een brief met uw klacht. Vraag een oplossing voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de bemiddelaar geeft moet redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de bemiddelaar geen goede oplossing biedt. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd. Op deze website vindt u voorbeeldbrieven. Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Dan kan deze u misschien helpen met uw brief.

Leg uw klacht voor aan De Geschillencommissie

Dat kan alleen als de bemiddelaar is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie. Of als de bemiddelaar rechtstreeks is ingeschreven bij De Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie op de website van De Geschillencommissie.

Naar de rechter

Kunt of wilt u niet naar De Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer