Iets vragen of melden?

Ik ben zonder mijn toestemming van telefonieaanbieder veranderd. Wat kan ik doen?

Een andere aanbieder mag uw telefoonabonnement niet zomaar overnemen. U moet hiervoor eerst toestemming geven. Dat kunt u doen per brief, fax, mail, website of telefoon.

Hebt u geen toestemming gegeven? Dan is er geen geldige overeenkomst tot stand gekomen. U zit dan nergens aan vast. En de nieuwe aanbieder moet de omzetting van uw abonnement ongedaan maken.

Kan ik ook gebruik maken van bedenktijd?

Hebt u een aanmeldingsbrief gekregen voor een abonnement? Maar hebt u hier nooit toestemming voor gegeven? Dan kan het een praktische oplossing voor u zijn om de overeenkomst meteen ongedaan te maken. U hebt namelijk een bedenktijd van veertien dagen. De aanbieder moet u hierover ook informatie geven. En hij moet u een modelformulier geven waarmee u de overeenkomst ongedaan kan maken.

Moet ik de overeenkomst getekend hebben?

Soms wel, maar niet altijd. Belt de ondernemer u op met een aanbod? En gaat het om een nieuw abonnement? Dan geldt dat u eerst schriftelijk moet instemmen. U kunt dit bijvoorbeeld doen door uw handtekening te zetten en het contract vervolgens terug te sturen. Of dat u zelf een e-mail stuurt aan de ondernemer, waarin u schrijft dat u akkoord gaat met het aanbod. Hebt u niet schriftelijk ingestemd, terwijl dit wel zou moeten? Dan is er geen geldige overeenkomst tot stand gekomen. U zit dan nergens aan vast.

Let op

Sluit u een abonnement af met een mobiele telefoon erbij? Dan gelden de regels dat u schriftelijk moet hebben ingestemd, niet. U hebt dan nog wel bedenktijd als u de mobiele telefoon ontvangt.

Hebt u al een overeenkomst bij de aanbieder?

En gaat het om een vernieuwing of verlenging van een overeenkomst? Dan gelden deze regels niet.

Voorbeeld

U verlengt de looptijd van uw abonnement van 1 januari 2018 naar 1 januari 2019. Dit is een verlenging van de overeenkomst die u al hebt. Hiervoor is geen handtekening nodig. De overeenkomst is al geldig als u alleen ja zegt. U kunt nog wel gebruik maken van uw bedenktijd als u van de overeenkomst af wilt.

Wat moet u doen als u van de nieuwe aanbieder een rekening krijgt?

Heeft een andere telefoonaanbieder uw abonnement overgenomen? En hebt u daarvoor geen toestemming gegeven? Stuur dan een brief naar de nieuwe aanbieder. Schrijf in deze brief dat de aanbieder het probleem voor u moet oplossen. Dat u geen toestemming hebt gegeven voor de overname en dat u daarom geen kosten gaat betalen. Stuur ook een kopie van deze brief naar uw oude aanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Zegt de nieuwe aanbieder dat u moet betalen voor de periode dat u via deze aanbieder belde? Geef dan aan dat u niet betaalt, omdat u nooit toestemming hebt gegeven voor de overname. 

Heeft de nieuwe aanbieder al geld van uw rekening afgeschreven voor het abonnement? Dan kunt u dit bedrag laten terugstorten op uw rekening. Hieronder leest u hoe u dat kunt regelen. Houdt u er wel rekening mee dat u de telefoonrekening van uw eigen aanbieder gewoon moet betalen.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer