Abonnementen en diensten

Ik wil een abonnement voor vaste telefonie. Moet elke telecomaanbieder dat leveren?

Wilt u een abonnement afsluiten voor vaste telefonie? Dan kunt u bij verschillende aanbieders terecht. De meeste aanbieders mogen zelf bepalen waar zij in Nederland hun diensten aanbieden. Alleen KPN moet in heel Nederland vaste telefonie leveren. Dat staat in de wet.

U kunt dus altijd aan KPN vragen om een aansluiting te leveren voor vaste telefonie. Het maakt daarvoor niet uit waar u woont. Vaste telefonie wil zeggen dat u vanuit uw woning kunt bellen. Dat hoeft niet altijd via een vast netwerk te gaan. KPN mag u ook een aansluiting via het mobiele netwerk aanbieden. Als u maar vanuit uw woning via dat netwerk kunt bellen.

Recht op een betaalbaar abonnement

Wilt u thuis bellen met KPN? Dan moet KPN u een betaalbaar telefoonabonnement aanbieden. Daarvoor kunt u kiezen uit 2 abonnementen:

  • Belbudget: dit abonnement heeft de laatste abonnementskosten. Maar de kosten voor het bellen zelf zijn hoger. Daarom is dit abonnement handig als u alleen bereikbaar wilt zijn, maar zelf niet veel wilt bellen.
  • Belbasis: dit abonnement is duurder dan het Belbudgetabonnement. Maar de kosten voor het bellen zelf zijn lager. Als u veel belt, is dit dus het handigste abonnement.

Biedt KPN u een vaste aansluiting via het mobiele netwerk? Dan mag u niet duurder uit zijn dan met het Belbudgetabonnement of het Belbasisabonnement.

Andere aanbieders mogen zelf bepalen wat voor abonnementen zij aanbieden. En tegen welke tarieven zij dat doen.

Let op

De aanbieders mogen de tarieven niet zomaar veranderen terwijl u al klant bent. Daar zijn speciale regels voor.

Telefoonrekening met een overzicht van de kosten

Hebt u een vaste telefoonaansluiting bij KPN? Dan moet KPN u een rekening sturen met een overzicht van de gesprekskosten. Dit noemen we een gespecificeerde rekening.

Wat kan ik doen als KPN niet biedt wat ik wil?

Wil KPN bij u geen vaste telefonie leveren? Of weigert KPN u een gespecificeerde rekening te sturen? Neem dan de volgende stappen:

Bespreek uw klacht met KPN

Bespreek uw klacht eerst met KPN. Probeer samen een oplossing te vinden.

Schrijf een brief of e-mail

Wil KPN het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar KPN. Vraag hierin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef daarvoor een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.