Hoge mobiele telefoonrekening voorkomen
Bij een abonnement voor mobiele telefonie zit meestal een internetbundel met een aantal GB's. Als u over uw bundel heen gaat, dan kunnen de kosten snel oplopen. Veel aanbieders waarschuwen als u hoge kosten maakt. Zelf kunt u ook veel doen om hoge kosten te voorkomen.
Op deze pagina:
Extra kosten of lagere internetsnelheid
Aanbieders mogen zelf kiezen wat ze doen als u over uw bundel heen gaat. Uw aanbieder kan extra geld vragen voor het internetten. De kosten kunnen dan snel oplopen. Andere aanbieders vragen geen extra geld, maar ze verlagen uw internetsnelheid voor de rest van de maand. Kijk in uw contract en de algemene voorwaarden. Dan weet u wat uw aanbieder doet als u uw bundel over heen gaat.
Hebt u een abonnement zonder internetbundel? Of een prepaid? En gaat u toch internetten op uw mobiel? Ook dan mag de aanbieder kiezen hoeveel geld u hiervoor moet betalen. Kijk daarom goed in uw contract en de algemene voorwaarden. Op de website van uw aanbieder vindt u meestal een overzicht van de tarieven.
Een bericht als uw bundel bijna op is
Uw aanbieder stuurt u een bericht als uw bundel bijna op is. En u moet altijd kunnen zien hoeveel u hebt verbruikt. Gaat u over uw bundel heen? In uw contract en de algemene voorwaarden staat of u dan meer gaat betalen. Of dat uw internet langzamer wordt.
Bent u in het buitenland? Dan stopt de aanbieder uw internet als u 60 euro aan internetkosten hebt gemaakt. Hij stuurt u een bericht voordat u dat bedrag hebt bereikt.
Tips om hoge internetkosten te voorkomen
Gebruik een app die uw dataverbruik in de gaten houdt
Bij veel aanbieders kunt u uw internetverbruik inzien, bijvoorbeeld via uw account of via een app.
Zet uw gegevensverbinding uit.
Hiermee blokkeert u het dataverkeer via het mobiele netwerk. Ga hiervoor naar de instellingen van uw telefoon.
Zet alle automatische updates uit
Een telefoon of tablet kan uit zichzelf contact maken met internet. Bijvoorbeeld om te controleren op nieuwe mail of berichten. Zet daarom alle automatische updates uit. Regel dit via de instellingen van uw telefoon.
Maak gebruik van wifi
Veel campings, cafés en hotels bieden gratis wifi aan klanten. Check of de internetverbinding uit staat als u de verbinding met wifi verbreekt. Anders gaat uw telefoon op zoek naar het mobiele netwerk.
Let op: wifi-netwerken zijn niet altijd goed beveiligd. Gebruik het daarom niet voor internetbankieren. Log niet in uw persoonlijke accounts en vul nergens uw persoonlijke gegevens in.
Pas op met foto's, video's en online plattegronden
Bekijkt u foto's, video's of online plattegronden? Het kan u gauw veel geld kosten omdat dit grote bestanden zijn. Hebt u een online plattegrond nodig, bijvoorbeeld van Google Maps? Download de kaarten als u wifi hebt. Dan hebt u geen internetverbinding nodig als u deze ter plekke wilt bekijken.
Klacht over de rekening
Hebt u bijvoorbeeld kosten gemaakt voor het internetten? En had uw aanbieder u moeten waarschuwen? En wil de telecomaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de telecomaanbieder.
Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de ondernemer een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.