Telemarketing en Bel-me-niet Register

Wilt u dat verkopers u niet meer bellen? Zo regelt u het.

Bent u ingeschreven in het Bel-me-niet register? Dan mogen verkopers u niet zomaar bellen. Bent u klant van een bedrijf geweest? Dan mag dit bedrijf u nog wel bellen. Wilt u dat niet? Gebruik dan uw recht van verzet.

Hoe meld ik me aan bij het Bel-me-niet Register?

U meldt u aan via de website van het Bel-me-niet Register. Uw aanmelding is gratis en voor altijd geldig. Het kan tot zes weken duren voordat uw aanmelding verwerkt is.

Let op: Soms mag een bedrijf u wel bellen. Ook als u staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register. Wilt u geen telefoontjes? U kunt altijd gebruik maken van uw recht van verzet.

Het recht van verzet: Bel mij nooit meer!

Belt een bedrijf u? Vraag het bedrijf om u niet meer te bellen. Dat heet het recht van verzet. Dit recht is anders dan het Bel-me-niet register. U kunt zich niet aanmelden bij het recht van verzet.

Hoe maak ik gebruik van uw recht van verzet?

Hebt u de verkoper aan de lijn? Geef tijdens het gesprek aan dat het bedrijf u niet meer mag bellen. Vertel dat u het recht van verzet hebt. De verkoper aan de lijn moet dit meteen voor u regelen. Het bedrijf mag u dan in de toekomst niet meer bellen.

U zegt bijvoorbeeld:

  • ik wil dat u mij nooit meer belt
  • ik wil dat u mij NU uit de bellijst haalt
  • ik heb het recht van verzet
  • ik wil dat u met een brief of een e-mail bevestigt dat u mij niet meer gaat bellen

Na het gesprek kunt u een e-mail of een brief naar het bedrijf sturen. Met deze mail of brief bevestigt u uw recht van verzet. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Tip: Pas op met het invullen van enquêtes of winacties. Vaak moet u uw contactgegevens invullen. Zo kunt u weer opnieuw in de bellijst komen.

Nieuwe regels in 2021

Ongevraagde verkooptelefoontjes zorgen voor veel irritatie. Daarom maakt het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat nieuwe regels. Deze regels zijn strenger voor de verkopers. Verkopers mogen u bijvoorbeeld alleen bellen als u toestemming hebt gegeven. Wij verwachten dat deze nieuwe regels in 2021 gelden.

Blijft het bedrijf u bellen?

Dan kunt u uw klacht bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.