Bent u ingeschreven in het Bel-me-niet register? Dan mogen verkopers u niet zomaar bellen. Bent u klant van een bedrijf geweest? Dan mag dit bedrijf u nog wel bellen. Wilt u dat niet? Gebruik dan uw recht van verzet.
U meldt u aan via de website van het Bel-me-niet Register. Uw aanmelding is gratis en voor altijd geldig. Het kan tot zes weken duren voordat uw aanmelding verwerkt is.
Belt een bedrijf u? Vraag het bedrijf om u niet meer te bellen. Dat heet het recht van verzet. Dit recht is anders dan het Bel-me-niet register. U kunt zich niet aanmelden bij het recht van verzet.
Hebt u de verkoper aan de lijn? Geef tijdens het gesprek aan dat het bedrijf u niet meer mag bellen. Vertel dat u het recht van verzet hebt. De verkoper aan de lijn moet dit meteen voor u regelen. Het bedrijf mag u dan in de toekomst niet meer bellen.
U zegt bijvoorbeeld:
Na het gesprek kunt u een e-mail of een brief naar het bedrijf sturen. Met deze mail of brief bevestigt u uw recht van verzet. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Ongevraagde verkooptelefoontjes zorgen voor veel irritatie. Daarom maakt het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat nieuwe regels. Deze regels zijn strenger voor de verkopers. Verkopers mogen u bijvoorbeeld alleen bellen als u toestemming hebt gegeven. Wij verwachten dat deze nieuwe regels in 2021 gelden.
Dan kunt u uw klacht bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.