Telemarketing en Bel-me-niet Register

Het recht van verzet: bel mij nooit meer!

Sommige bedrijven mogen u bellen. Ook als u staat ingeschreven bij het Bel-me-niet Register. Bijvoorbeeld bedrijven waar u klant bent of klant bent geweest.

U kunt deze bedrijven vragen om u niet meer te bellen. Dat heet het recht van verzet. Het recht van verzet is iets anders dan het Bel-me-niet Register.

Hoe maakt u gebruik van uw recht van verzet?

Hebt u de verkoper aan de lijn? Geef dan tijdens het gesprek aan dat het bedrijf u niet meer mag bellen. Vertel dat u het recht van verzet hebt. De medewerker aan de lijn moet dit meteen voor u regelen. Het bedrijf mag u dan in de toekomst niet meer bellen.

U kunt bijvoorbeeld zeggen:

  • ik wil dat u mij nooit meer belt
  • ik wil dat u mij NU uit de bellijst haalt
  • ik heb het recht van verzet
  • ik wil dat u met een brief of een e-mail bevestigt dat u mij niet meer gaat bellen

Na het gesprek kunt u ter bevestiging een e-mail of een brief naar het bedrijf sturen. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Tip

Pas op met het invullen van enquêtes of winacties. Vaak moet u uw contactgegevens invullen. Zo kan uw naam weer opnieuw in de bellijst komen.

Herbruikbaar blok: Doe uw melding bij Consuwijzer

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.