Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Mijn telefoonaanbieder rondt gesprekken af op minuten. Mag dat?

Telefoonaanbieders mogen zelf kiezen hoe zij uw belkosten berekenen. En of zij de gesprekskosten afronden op minuten of seconden. Maar aanbieders moeten in ieder geval 1 abonnement aanbieden waarbij u per seconde betaalt. Ze mogen zelf bepalen voor welke soort telefonie ze dit abonnement aanbieden.

Telefoonaanbieders moeten duidelijk vertellen welke tarieven ze rekenen. Zo moeten ze bijvoorbeeld melden of u per seconde of per minuut betaalt. En of er een starttarief geldt. Zo kunt u verschillende abonnementen en aanbieders vergelijken en een goede keuze maken.

Wat kan ik doen als ik per seconde wil betalen?

Alle telefoonaanbieders zijn verplicht om in ieder geval 1 abonnement aan te bieden waarbij u per seconde betaalt. Daarvoor gelden de volgende regels:

  • U betaalt voor de werkelijke tijd die u hebt gebeld. Hebt u bijvoorbeeld 3 minuten en 10 seconden gebeld, dan betaalt u ook voor 3 minuten en 10 seconden.
  • U betaalt geen starttarief.
  • Het abonnement moet net zo aantrekkelijk zijn als andere abonnementen van dezelfde aanbieder. Het abonnement mag bijvoorbeeld niet duurder zijn. En het moet net zo makkelijk zijn om belminuten mee te nemen naar de volgende maand.
Let op

Telefoonaanbieders hoeven dit abonnement niet voor elke soort telefonie aan te bieden. Een aanbieder kan er bijvoorbeeld voor kiezen om dit alleen voor vaste telefonie aan te bieden. Of juist alleen voor een prepaid mobiel abonnement. U kunt dus niet zelf kiezen bij welk soort abonnement u per seconde wilt betalen.

Wat als mijn aanbieder het niet mogelijk maakt om per seconde te betalen?

Biedt uw telefoonaanbieder geen enkel abonnement aan waarbij u per seconde kunt betalen? Neem dan contact met hem op en vertel uw klacht.

Wil hij het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar uw aanbieder. Vraag hierin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. En schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als hij geen goede oplossing biedt.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook