Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Nooit meer dan 60 euro voor het internetten in het buitenland

Maakt u gebruik van internet op uw mobiel in het buitenland? En rekent de aanbieder roamingkosten? Dan kunnen de kosten heel snel oplopen. Daarom stopt uw aanbieder het internet als u 60 euro aan kosten hebt gemaakt.

Deze limiet van 60 euro beschermt u wereldwijd tegen hoge rekeningen. U kunt altijd gebruik maken van wifi. Ook als uw aanbieder het internet heeft gestopt.

Let op:

eigenlijk is de limiet 50 euro exclusief BTW. Dit is ongeveer 60 euro inclusief BTW.

Hoe werkt deze limiet van 60 euro?

Hebt u bijna 60 euro aan kosten gemaakt voor internetten in het buitenland? Dan krijgt u hier een bericht over van uw aanbieder. Reageert u niet op dit bericht? Dan kunt u internetten totdat u het bedrag van 60 euro hebt bereikt. Daarna stopt het internet. Tot de volgende factuurperiode kunt u niet meer internetten in het buitenland. De rekening kan zo nooit hoger zijn dan 60 euro.

Wilt u toch langer internetten? Vraag uw aanbieder dan om langer gebruik te kunnen maken van mobiel internet. Tot de volgende factuurperiode kunt u dan onbeperkt internetten. U krijgt geen waarschuwing meer als u veel kosten maakt.

Deze bescherming van 60 euro voor mobiel internetten geldt per factuurperiode. Die datum verschilt per klant. Als uw factuurperiode begint op de 18e en u gaat van 10 tot 24 juli op vakantie, dan hebt u met 2 factuurperioden te maken. Daarom kunt u 2 keer het maximale bedrag van 60 euro kwijt zijn.

De limiet aanpassen of uitzetten

Vindt u 60 euro te veel geld? Dan kunt een lagere limiet met uw aanbieder afspreken.

Wilt u voor meer dan 60 euro kunnen internetten? Dan kunt u de limiet verhogen of uitzetten voor een periode, bijvoorbeeld voor 1 maand. Uw aanbieder regelt dit gratis binnen 1 dag.

Let op

: hebt u in het verleden de limiet voor altijd uitgezet? En gaat u binnenkort op reis? U hebt dan geen bescherming tegen hoge kosten. Wilt u geen hoge kosten maken? Vraag uw aanbieder dan om de limiet weer aan te zetten.

Soms maakt een telefoon of tablet ook uit zichzelf contact met internet. Bijvoorbeeld om te controleren op nieuwe mail of om nieuwe WhatsApp-berichten binnen te halen.

Tip: Gaat u binnenkort naar het buitenland? Zet de automatische updates via het mobiele netwerk op uw telefoon uit. Of zet uw gegevensverbinding of roaming helemaal uit. Zo voorkomt u onverwachte hoge kosten, vooral als u buiten de EU bent.

Dat hangt van uw abonnement af en het land waar u bent.

  • Bent u buiten de EU? Dan hangen de kosten van uw aanbieder af. Deze kosten kunnen heel hoog zijn. In dat geval kunt u weinig internetten voor 60 euro.
  • Bent u in een ander EU-land? Dan zijn uw kosten hetzelfde als in Nederland.

Stuurt uw aanbieder een hoge rekening voor internetten in het buitenland? En hebt u uw aanbieder geen toestemming gegeven om over de limiet van 60 euro heen te gaan? Schrijf dan een brief of e-mail. Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Los het nu op!

Zie ook