Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Bemiddelingsdienst voor mensen die doof of slechthorend zijn

Volgens de wet moet iedereen gebruik kunnen maken van telefonie. Voor mensen die doof of slechthorend zijn bestaat er daarom een bemiddelingsdienst. Een telefoongesprek gaat dan via een tolk.

De tolk zet tekst of gebarentaal om in gesproken of geschreven tekst of gebarentaal. Dit is handig als u zelf doof of slechthorend bent en bijvoorbeeld wilt bellen naar een helpdesk van een bedrijf. Of als u belt naar de school van uw kinderen. Maar u kunt de dienst ook voor privé-gesprekken gebruiken. De dienst kan ook gebruikt worden als u contact wilt opnemen met een dove of slechthorende.

Wie biedt de bemiddelingsdienst aan en hoe werkt het?

KPN biedt deze dienst aan. De dienst heet KPN Teletolk.

Bent u doof of slechthorend? En wilt u bellen met KPN Teletolk? Dan volgt u deze stappen:

  1. Installeer een computerprogramma waarmee u van KPN Teletolk gebruik kunt maken op uw tablet, smartphone of computer.
  2. Registreer u bij KPN Teletolk. Neem hiervoor contact op met KPN of kijk op de website. Hierna kunt u gebruik maken van de dienst.

Meer informatie over computerprogramma's, de kosten en hoe Teletolk precies werkt? Kijk op dan op de website van KPN Teletolk:

Aan welke regels moet KPN zich houden?

KPN moet ervoor zorgen dat de dienst goed bereikbaar is. Ook moet de kwaliteit van de tolken goed zijn. De tolken moeten zorgen dat de boodschap goed overkomt. KPN moet bereikbaar zijn voor vragen over technische problemen. En KPN moet uw gegevens goed beschermen.

Daarnaast geldt voor tekstbemiddeling dat:

  • deze bemiddeling 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar moet zijn
  • tussen 8:00 uur 's ochtends en 22:00 uur 's avonds mag de wachttijd maximaal 20 seconden zijn. Dit geldt in ieder geval voor 85% van de gesprekken.
  • tussen 22:00 's avonds en 8:00 uur 's ochtends mag de wachttijd maximaal 40 seconden zijn. Dit geldt in ieder geval voor 90% van de gesprekken.

Voor beeldbemiddeling geldt dat:

  • deze bemiddeling door een tolk gebarentaal elke dag van 07:00 tot 22:00 uur bereikbaar moet zijn.
  • de maximale wachttijd 60 seconden is. Dit geldt in ieder geval voor 85% van de gesprekken.

Wat kan ik doen als ik een klacht hebt over KPN Teletolk?

Hebt u een klacht over de bereikbaarheid, de wachttijd of de kwaliteit van deze bemiddelingsdienst? Meld dit dan bij ACM ConsuWijzer. Wij geven uw melding door aan de ACM (Autoriteit Consument & Markt). De ACM houdt toezicht op de bemiddelingsdienst.