Overstappen telecom

Wilt u een nieuw abonnement voor televisie, radio, internet of vaste telefonie afsluiten?  Lees dan de volgende tips.

Bedenk goed welk abonnement u wilt

Bij uw keuze voor een abonnement kunt u aan het volgende denken:

  • Wilt u een 3-in-1-pakket? Met televisie, internet en bellen in één? Of wilt u bijvoorbeeld alleen internet en bellen?
  • Via welke techniek wilt u televisie kijken, internetten en bellen? Bijvoorbeeld via glasvezel? Of via de kabel of ADSL?
  • Is de techniek die u wilt wel mogelijk in uw woning? En is de techniek wel beschikbaar in uw regio? En kunt u (later) makkelijk overstappen naar een andere techniek?
  • Welke kwaliteit mag u verwachten? Welke internetsnelheid wilt u?
  • Wanneer kunt u de helpdesk bellen? En wat kost dat dan?
  • Naar welke zenders kunt u kijken of luisteren?
  • Welke apparatuur hebt u nodig voor het abonnement dat u wilt? Wilt u kunnen opnemen?
  • Wilt u in een andere kamer ook digitale televisie kunnen kijken? Kijk dan bij welk abonnement dat mogelijk is. En wat u daarvoor nodig hebt.
  • Hebt u een alarmsysteem of fax? Werkt dit nog met het abonnement dat u wilt?

Vergelijk de prijzen en aanbieders van televisie, radio, internet en telefonie

Vergelijk verschillende aanbieders en prijzen met elkaar. Er zijn ook speciale websites waar u abonnementen kunt vergelijken. Kijk ook naar de ervaringen van anderen.

Controleer de einddatum van uw huidige contract

Hebt u nu ook al een contract voor televisie, internet of telefonie? Controleer dan de einddatum van uw huidige contract. Is de einddatum voorbij en is het contract stilzwijgend verlengd? Dan kunt u direct gratis opzeggen en is de opzegtermijn maximaal één maand.

Tip:

Wacht even met opzeggen totdat u uw nieuwe abonnement hebt besteld.

Wilt u opzeggen voor het einde van het contract? Had u bijvoorbeeld een contract voor twee jaar en is er pas één jaar voorbij? Vraag dan uw aanbieder hoeveel u moet betalen als u eerder opzegt.

Vraag of de nieuwe aanbieder kan helpen met de overstap

Sommige aanbieders hebben een overstapservice. Vraag aan uw nieuwe aanbieder of hij de overstap kan regelen voor u.

Tip:

Bij aanbieders met een overstapservice kunt u via de website vaak meer informatie vinden. Zet daarvoor een schuine streep en ‘overstappen’ achter de website van de aanbieder.

Eerst bestellen, dan opzeggen

Regelt u zelf de overstap? En hebt u een abonnement gevonden? Dan kunt u het nieuwe abonnement bestellen. En daarna het oude abonnement opzeggen.
Wilt u uw telefoonnummer meenemen? Geef dit dan aan bij uw oude en nieuwe aanbieder. Doe dit voor einde van uw huidige contract! Lees hieronder meer over het meenemen van uw telefoonnummer.

Lees goed het contract en de algemene voorwaarden van het abonnement

De nieuwe aanbieder moet u van tevoren of tijdens het afsluiten van het contract over een aantal punten informeren. Controleer goed of u deze gegevens krijgt:

  • Wat is de naam en het adres van de aanbieder?
  • Welke diensten krijgt u en hoe lang duurt het voor uw dienst voor het eerst wordt aangesloten?
  • Wat zijn de kosten? En moet u ook rekening houden met extra kosten? En waar kunt u deze kosten terugvinden?
  • En kunt u geld terug krijgen of een andere vergoeding verwachten als die kwaliteit niet wordt geleverd? Hoeveel is dat dan?
  • Welke onderhoudsdiensten biedt de aanbieder? Wat doet de aanbieder bijvoorbeeld met storingen en beveiligingsproblemen?
  • Voor hoe lang sluit u het abonnement af? En hoe kan deze worden verlengd of beëindigd?
  • Kunt u bij onenigheid met de aanbieder naar de geschillencommissie? En hoe?
  • Zijn de algemene voorwaarden van het contract duidelijk? Vraag de aanbieder gerust om deze aan u uit te leggen.

Bedenktijd

Bestelt u het abonnement per telefoon of internet? Dan ontvangt u na uw bestelling een bevestigingsbrief van uw nieuwe aanbieder. U kunt dan alles nog eens rustig nalezen. In deze brief staat ook de datum waarop uw nieuwe aanbieder de diensten zal leveren. Als u toch nog twijfelt, kunt u uw bestelling vaak alsnog annuleren. U hebt namelijk in veel gevallen een bedenktijd als u via internet of telefoon een contract afsluit. Hierover moet de aanbieder u ook informatie geven.

Forward

ConsuWijzer-karakter bellend met mobiele telefoon