Als ik niet terug was gegaan, had ik mijn abonnementskosten zeker niet teruggekregen.

Thera:

"Ik heb ruim een jaar geleden een abonnement op de sportschool genomen. Ik was op dat moment heel erg gemotiveerd. Omdat er een korting tegenover stond heb ik voor een jaarabonnement gekozen. Na een paar keer fanatiek sporten was de zin er al snel af en ben ik niet meer gegaan. Ik heb dus al die tijd wel betaald voor iets waar ik geen gebruik van maakte. Tijd om op te zeggen dus!"

Algemene voorwaarden en het opzeggen van abonnementen

"Ik dacht dat ik maandelijks kon opzeggen, maar blijkbaar moest ik eerst het hele jaar uitzitten! Dat stond zo beschreven in de algemene voorwaarden. Die voorwaarden had ik ook gekregen bij het afsluiten van het abonnement. Maar eerlijk gezegd heb ik die toen niet gelezen. In diezelfde voorwaarden stond dat als ik niet op tijd zou opzeggen het abonnement met een jaar verlengd zou worden. Ik moest uiterlijk een maand voor afloop van het contract opzeggen.

Zo gezegd zo gedaan. Ik heb twee maanden voor de afloop van het jaarcontract een brief gestuurd waarin ik aangaf dat ik mijn abonnement wilde opzeggen. Ik heb niets meer gehoord en ben er vanuit gegaan dat het geregeld was. Totdat drie maanden na die opzegging toch nog het maandbedrag van mijn rekening werd afgeschreven. Ik snapte er niets van. Dus ik heb gebeld met de sportschool. Er werd mij gezegd dat ik niet had opgezegd en het abonnement liep gewoon door. Ik moest gewoon nog betalen!"

Aangetekend versturen?

"Ik heb vervolgens met ConsuWijzer gebeld. Die gaven mij aan dat ik op tijd was met opzeggen, maar dat dit wel een lastige situatie was. Ik had namelijk geen bewijs dat ik de brief had gestuurd. En dat ik dus op tijd was met de opzegging. Zij adviseerden me wel om toch nog eens langs te gaan bij de sportschool met een kopie van de brief die ik eerder gestuurd had. En te proberen er mondeling uit te komen. Zou dat ook niet lukken? Dan was het advies om de sportschool en het hoofdkantoor een klachtbrief te sturen. Een kopie van de oorspronkelijke opzegbrief moest ik hier dan aan toevoegen.

ConsuWijzer gaf mij voor in de toekomst het volgende aan: bij het opzeggen van abonnementen en lidmaatschappen is het verstandig om dit ruim op tijd te doen. Krijg je geen bevestiging van de opzegging binnen een redelijke termijn? Trek dan zelf aan de bel om te controleren of de brief is aangekomen. Is de brief niet aangekomen of is hier discussie over? Dan kan je de brief alsnog aangetekend met ontvangstbevestiging sturen. Je hebt dan bewijs dat de brief is gestuurd en aangekomen. Je bent dan niet afhankelijk van de ondernemer of hij bereid is het bewijs te leveren, door je een bevestiging van de opzegging te sturen.

Je kan je opzegbrief natuurlijk ook direct aangetekend met ontvangstbevestiging sturen. Maar je maakt dan wel meteen kosten terwijl dit misschien niet hoefde. Of je brengt de brief langs en laat tekenen voor ontvangst. Bewaar hiervan voor jezelf dan een kopie.";

Terug naar de sportschool

"Ik zag er erg tegenop om alsnog terug te gaan naar de sportschool. Zeker omdat ik geen bewijs had van mijn opzegging. Ze zullen vast zeggen dat iedereen wel kan zeggen dat hij op tijd heeft opgezegd. En dan sta je daar een welles-nietes spelletje te spelen. Daar had ik echt geen zin in.

Maar zoals de medewerker bij ConsuWijzer zei: 'niet geschoten, altijd mis!' En dus ben ik toch langsgegaan. Ik kende de medewerker achter de balie en legde haar de situatie uit. Uiteindelijk bleek dat degene die ik aan de telefoon had gesproken een foutje had gemaakt. De brief was wel aangekomen maar nog niet in het systeem verwerkt, vanwege een achterstand in de administratie. De automatische incasso was ook nog niet stopgezet. Ter plekke is de opzegging alsnog verwerkt. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik dat ook op papier heb meegekregen. Het afgeschreven bedrag is netjes weer teruggestort."

Tips voor anderen:

"Ga niet altijd meteen uit van het ergste. Ik weet wel dat ik juridisch gezien niet sterk stond, maar als ik niet terug was gegaan, had ik mijn geld niet teruggekregen. En was het abonnement gewoon doorgelopen totdat ik opnieuw had opgezegd. Wees alert bij het opzeggen van abonnementen. Krijg je geen bevestiging binnen een paar weken? Ga er dan achteraan en zorg dat je dan in ieder geval nog op tijd bent om alsnog per aangetekende brief je opzegging te doen."

Forward

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier