Iets vragen of melden?

Ik kan mijn warmtenota niet betalen. Wat moet ik doen?

Kunt u uw warmtenota niet betalen, of hebt u een betalingsachterstand? Kom dan snel in actie. Zo voorkomt u dat u wordt afgesloten van warmte. Bent u al afgesloten? Lees wat u moet doen.

Hebt u uw warmtenota niet op tijd betaald? Dan hebt u een betalingsachterstand. Uw warmteleverancier moet u dan eerst een betalingsherinnering sturen. U moet meestal binnen 2 weken betalen.

Doet u dit niet? Dan mag uw warmteleverancier het contract beëindigen, en daarmee de levering van warmte. Ook kan uw leverancier extra kosten in rekening brengen en een incassobureau inschakelen. Binnen een aantal dagen sluit uw warmteleverancier u af.

Let op

Uw warmteleverancier kan u ook afsluiten bij fraude of misbruik, bij een onveilige situatie of als de overeenkomst afloopt.

Het is duur om opnieuw aangesloten te worden. Kom dus snel in actie om dit te voorkomen. Volg de volgende stappen:

1. Vraag uw warmteleverancier om een betalingsregeling

Met de meeste warmteleveranciers kunt u een betalingsregeling afspreken. Doe dit zo snel mogelijk. Neem voor de uiterste betaaldatum contact op met uw warmteleverancier. Dit is de laatst mogelijke datum om de openstaande rekening te betalen. Bel uw warmteleverancier of gebruik onze voorbeeldbrief.

Bent u al afgesloten en spreekt u een betalingsregeling af? Dan sluit uw leverancier u weer aan.

Let op

Warmteleveranciers zijn niet verplicht om een betalingsregeling met u af te spreken. Ook mag uw warmteleverancier een waarborgsom vragen. Kijk in de algemene voorwaarden van uw warmteleverancier. Spreekt u samen af dat u in termijnen betaalt? Laat dit op papier zetten.

2. Krijgt u geen betalingsregeling? Meld u aan bij een schuldhulpverlener

Kunt u geen betalingsregeling afspreken? Meld u dan aan bij een schuldhulpverlener. Doe dit vóór de uiterste betaaldatum van uw rekening. Deze datum staat op de betalingsherinnering.
Een schulphulpverlener zal een aantal afspraken met u maken. U moet zich aan deze afspraken houden. Wilt u weten welke organisatie in uw gemeente u kan helpen? Vraag dit aan de NVVK, de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening.

3. Aangemeld bij een schuldhulpverlener? Stuur uw bewijs naar uw warmteleverancier

Hebt u zich aangemeld bij een schuldhulpverlener? Dan krijgt u daarvan een bewijs. Stuur dit bewijs zo snel mogelijk naar uw warmteleverancier. De schuldhulpverlener besluit of zij u gaan helpen. Tot dat besluit genomen is mag uw warmteleverancier uw contract niet beëindigen.

Tip

Hebt u het bewijs van aanmelding opgestuurd? Vraag of het is aangekomen bij uw warmteleverancier.

Meldt u zich niet of niet op tijd aan bij een schuldhulpverlener? Of wijst de schuldhulpverlener uw verzoek af? Dan mag uw warmteleverancier u afsluiten van warmte.
Besluit de schuldhulpverlener om u te helpen? Dan moet u zich aan de afspraken houden die u met de schuldhulpverlener maakt. Zolang u dat doet, mag de warmteleverancier u niet afsluiten.

4. Bent u al afgesloten?

Bent u afgesloten? En heeft uw warmteleverancier het bewijs van de schuldhulpverlener van u ontvangen? U kunt dan weer worden aangesloten op warmte en/of warm tapwater. Maak een afspraak met uw warmteleverancier voor heraansluiting.

Afsluiten in de winter en bij gezondheidsrisico’s

Hebt u een betalingsachterstand? Soms mag de warmteleverancier u niet afsluiten.

Afsluiting in de winter

Hebt u schuldhulpverlening? Of hebt u dat aangevraagd? Dan mag de leverancier u tussen 1 oktober en 1 april niet afsluiten.

Afsluiting bij gezondheidsrisico’s

Loopt u of een huisgenoot ernstige gezondheidsrisico’s door een afsluiting van warmte? Dan mag uw leverancier u niet afsluiten. U hebt hiervoor een verklaring nodig van een arts. Dit moet een andere arts zijn dan uw eigen arts. Vraag of de arts een verklaring wil schrijven dat afsluiting zeer schadelijk is voor uw gezondheid.

Let op

Het bewijs van schuldhulpverlening of de verklaring van een arts moet u binnen een redelijke termijn aan uw warmteleverancier sturen. Vraag uw leverancier wat deze termijn is. Stuurt u dit bewijs niet binnen deze termijn? Dan mag de leverancier u afsluiten van warmte.

Bent u al afgesloten?

Bent u afgesloten van warmte? En hebt u een bewijs van uw schuldhulpverlening? Of hebt u een verklaring van een arts? Dan moet de leverancier u weer aansluiten op warmte.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer