Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

De luchtvaartmaatschappij of accommodatie-eigenaar vraagt u bij te betalen na boeking. Mag dat?

U hebt een vlucht, huisje of hotel geboekt en daarbij een prijs afgesproken. Nu moet u ineens bijbetalen. Dat hoeft u niet altijd zomaar te accepteren.

De luchtvaartmaatschappij mag de prijs van uw ticket alleen in deze gevallen verhogen:

Als het in de algemene voorwaarden staat

De reden voor de prijsverhoging moet in de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij staan. Bijvoorbeeld dat u moet bijbetalen als de brandstofprijs sterk stijgt. Staat de reden waarvoor u moet bijbetalen niet in de voorwaarden? Dan hebt u recht op het ticket voor de oude prijs. Staat de reden wel in de voorwaarden? Dan moet u bijbetalen. Maar let op, verhogen van de prijs mag niet in de eerste 3 maanden na uw boeking. Als de prijs de eerste 3 maanden toch hoger wordt kunt u de oude prijs eisen of mag u het ticket kosteloos annuleren.

Als het door een wettelijke regeling komt

De luchtvaartmaatschappij mag de prijs van het ticket verhogen als dat nodig is door een wettelijke regeling. Bijvoorbeeld omdat de luchthavenbelasting omhoog gaat. U mag het ticket dan niet annuleren en u moet de extra kosten betalen.

Prijs was een foutje

Was de prijs in de advertentie heel duidelijk een vergissing? Dan mag de ondernemer daar op terug komen door u een nieuw aanbod te doen. U hoeft niet akkoord te gaan. Als u niet akkoord gaat moet u uw geld terugkrijgen.

Let op

Hebt u een vliegticket geboekt als onderdeel van een pakketreis? Dan gelden er andere regels.

Hij mag de prijs verhogen als de reden voor die verhoging in zijn algemene voorwaarden staat. Staat de reden voor de prijsverhoging erin? Alleen dan mag hij prijs verhogen. Maar let op, dat mag niet in de eerste 3 maanden na uw boeking. Dan moet voor u de oude prijs blijven gelden. U mag de boeking kosteloos annuleren als hij de prijs de eerste 3 maanden toch verhoogt.

Was de prijs in de advertentie duidelijk een foutje? Dan kunt u de eigenaar daar niet aan houden. Hebt u bijvoorbeeld een week een hotelkamer geboekt voor 40 euro in plaats van 400 euro? Dan mag de eigenaar daar op terug komen door u een nieuw aanbod te doen. U hoeft niet akkoord te gaan. Als u niet akkoord gaat moet de eigenaar uw geld teruggeven.

Let op

Hebt u een vliegticket geboekt als onderdeel van een pakketreis? Dan gelden er andere regels.

Stuur een brief of e-mail naar de ondernemer. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Nee, u hebt geen recht op uw geld terug. De reisaanbieder mag zelf bepalen voor welk bedrag hij de reis verkoopt. En of hij de reis later goedkoper aanbiedt. En u bepaalt zelf wanneer u de reis boekt. Boekte u een reis voor een bepaalde prijs? Dan hebt u voor die prijs een overeenkomst gesloten met de reisaanbieder. U kunt dan niet zomaar van deze overeenkomst af.

Los het nu op!

Zie ook