Iets vragen of melden?

Ik heb een klacht over een pakketreis. Wat nu?

Bent u niet tevreden over uw pakketreis? De pakketreis moet voldoen aan de verwachtingen die u redelijkerwijs mag hebben. Dit hangt af van: de informatie die in de reisovereenkomst staat, de brochure van de reisaanbieder en wat de reisaanbieder u heeft verteld.

Ik heb een klacht over de uitvoering van de pakketreis. Wat nu?

Hebt u tijdens uw vakantie een klacht over de pakketreis? Is uw hotelkamer bijvoorbeeld erg vies of krijgt u niet de beloofde faciliteiten?

Meld de klacht dan zo snel mogelijk bij bijvoorbeeld een reisleider of hostess. Zo geeft u de reisaanbieder de kans om uw klacht op te lossen. Soms hebt u van de reisaanbieder een speciaal nummer gekregen die u kunt bellen in geval van klachten. Misschien kunt u dan nog een andere kamer krijgen.

De reisaanbieder kan de reis niet uitvoeren zoals afgesproken. Wat nu?

Kan de reisaanbieder de pakketreis niet uitvoeren zoals afgesproken? Dan moet hij u kosteloos hulp en bijstand bieden. U mag verwachten dat hij u een gelijkwaardige oplossing biedt. Tenzij dat onmogelijk is of als de kosten voor de oplossing onredelijk hoog zijn. Kan de reisaanbieder geen gelijkwaardige oplossing bieden? Dan hebt u recht op een prijsverlaging.

Voorbeeld

Het hotel wat u hebt geboekt is gesloten. In dat geval moet de reisaanbieder u een gelijkwaardig hotel bieden. Een hotel met hetzelfde aantal sterren, soortgelijke ligging en dezelfde voorzieningen.

Kan ik de voorgestelde oplossing van de reisaanbieder afwijzen?

U kunt de voorgestelde oplossing alleen afwijzen als de oplossing niet gelijkwaardig is aan de geboekte pakketreis. En de reisaanbieder de prijs onvoldoende verlaagt.

Biedt de reisaanbieder niet binnen een redelijke termijn een oplossing?

Hebt u de reisaanbieder de kans gegeven om het probleem op te lossen? En biedt hij niet op tijd of geen oplossing? Dan kunt u de overeenkomst ontbinden. Dat hoeft niet.

In beide gevallen moet de reisaanbieder de prijs van de pakketreis verlagen en u een schadevergoeding betalen. Uw schade kan bestaan uit extra kosten die u hebt moeten maken, omdat de reisaanbieder de reisovereenkomst niet zoals afgesproken is nagekomen. Ook schade die is ontstaan door verkeerd handelen van personen die door de reisaanbieder zijn ingeschakeld komen voor rekening van de reisaanbieder. Denk bijvoorbeeld aan het personeel van de accommodatie waar u verblijft.

Let op

Hebt u schade, maar is er sprake van overmacht? Bijvoorbeeld een natuurramp of oorlog? Dan hoeft de reisaanbieder de schade niet te vergoeden. De reisaanbieder moet bewijzen dat er sprake is van overmacht.

Wat kan ik doen als ik een klacht heb over een pakketreis?

Neem contact op met de reisaanbieder en zoek samen naar een oplossing. Wil de reisaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de reisaanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer