Iets vragen of melden?

Wat is een gekoppeld reisarrangement?

U boekt een gekoppeld reisarrangement als u ten minste 2 verschillende reisdiensten boekt voor dezelfde reis of vakantie. Voor deze 2 reisdiensten sluit u aparte overeenkomsten.

Met een reisdienst bedoelen wij:

  • vervoer, bijvoorbeeld een vlucht of treinreis
  • een vervoersmiddel dat u huurt, bijvoorbeeld een huurauto of ander voertuig
  • verblijf, bijvoorbeeld een appartement of hotel
  • een andere toeristische dienst, bijvoorbeeld een bezoek aan een sportwedstrijd of attractiepark. De waarde van deze reisdienst moet minstens 25% van het totale bedrag zijn van de prijs van het gekoppelde reisarrangement.

De boekingen van de verschillende reisdiensten zijn aan elkaar gekoppeld doordat de aanbieders afspraken met elkaar hebben gemaakt.

Hoe weet ik dat ik een gekoppeld reisarrangement boek?

Voordat u de 2e reisdienst boekt moet de reisaanbieder u vertellen dat u een gekoppeld reisarrangement boekt. Vertelt hij het niet? Dan gelden er regels die voordeliger voor u zijn. Namelijk de regels voor pakketreizen.

In de volgende situaties boekt u een gekoppeld reisarrangement:

  • tijdens hetzelfde bezoek aan een website of winkel boekt u 2 aparte reisdiensten. En u betaalt die diensten ook apart.
  • de reisaanbieder van uw 1e reisdienst verwijst u naar een andere reisaanbieder om een 2e reisdienst te boeken. U boekt deze 2e reisdienst binnen 24 uur nadat u de 1e reisdienst hebt geboekt.

Wanneer is er geen sprake van een gekoppeld reisarrangement?

Er is geen sprake van een gekoppeld reisarrangement:

  • bij reizen van minder dan 24 uur zonder overnachting
  • bij reizen die een reisaanbieder een paar keer per jaar organiseert voor een kleine groep. En de reisaanbieder heeft daarbij niet het doel om winst te maken. Bijvoorbeeld schoolreisjes of verenigingsuitjes.

Ik ben niet tevreden over de reis. Wat kan ik doen?

U hebt 2 reisdiensten geboekt bij 2 verschillende reisaanbieders. Beide reisaanbieders zijn apart van elkaar verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van de reisdienst die u bij hen hebt geboekt.

De overeenkomsten die u sluit met de reisaanbieders zijn bindend. Dat betekent dat zij zich moeten houden aan de afspraken die zij met u hebben gemaakt. Voldoet de reisdienst niet aan uw verwachting? Dien dan een klacht in bij de reisaanbieder en vraag om een oplossing.

Voorbeeld

U hebt een vlucht en een hotel geboekt bij 2 verschillende reisaanbieders. Het hotel voldoet niet aan de overeenkomst. In dat geval kunt u alleen een klacht indienen bij de reisaanbieder waar u het hotel hebt geboekt. U kunt met uw klacht niet terecht bij de reisaanbieder waar u het vliegticket hebt geboekt.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer