Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Accommodatie geboekt maar reisbureau of boekingssite is failliet. Wat kan ik doen?

U hebt een accommodatie geboekt via een bemiddelaar zoals een reisbureau of een boekingssite. De bemiddelaar is failliet of heeft faillissement aangevraagd. Kunt u nu nog gebruik maken van de accommodatie of het geld terug krijgen? Bekijk wat uw mogelijkheden zijn.

Let op

Hebt u een accommodatie geboekt als onderdeel van een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement? Dan gelden er andere regels.

Is de eigenaar van de accommodatie failliet? Dan gelden deze regels.

Accommodatie geboekt via een reisbureau of boekingssite

Hebt u een accommodatie geboekt via een bemiddelaar zoals een reisbureau of boekingssite? Dan bemiddelt hij tussen u en de eigenaar van de accommodatie. De bemiddelaar zorgt ervoor dat de overeenkomst tussen u en de eigenaar van de accommodatie tot stand komt. Soms moet u het bedrag voor het huren van de accommodatie vooraf betalen aan de bemiddelaar. Het is de bedoeling dat de bemiddelaar op zijn beurt het geld aan de eigenaar van de accommodatie overmaakt. Soms moet u direct aan de eigenaar van de accommodatie betalen.

Is de bemiddelaar failliet?

Dan is de belangrijkste vraag of de bemiddelaar het bedrag voor de accommodatie al heeft overgemaakt aan de eigenaar van de accommodatie. Lees wat uw mogelijkheden zijn per situatie.

Hebt u nog niet betaald aan de eigenaar van de accommodatie? En hebt u ook niet betaald aan de bemiddelaar?

Vraag dan aan de eigenaar van de accommodatie wat de mogelijkheden zijn. Wilt u nog gebruik maken van de accommodatie? Dan kan de eigenaar van de accommodatie vragen om het bedrag rechtstreeks aan hem te betalen.

Hebt u al betaald aan de bemiddelaar en vraagt de eigenaar van de accommodatie u nog een keer te betalen?

Of mag u geen gebruik maken van de accommodatie omdat de bemiddelaar het bedrag niet aan de eigenaar van de accommodatie heeft overgemaakt? Neem dan contact op met de curator van de bemiddelaar. En vraag om een oplossing. Is er geen oplossing mogelijk? Dan moet u uw geld terugvragen. Of u iets terugkrijgt, hangt af van hoeveel schulden er zijn. De curator kan u dit vertellen. Hij regelt de afhandeling van het faillissement.

Hebt u het bedrag overgemaakt aan de eigenaar van de accommodatie?

Dan kunt u gewoon gebruik maken van de geboekte accommodatie. U hoeft dan niets meer te doen. Weet u niet zeker of er al betaald is aan de eigenaar van de accommodatie? Vraag dit dan aan de eigenaar van de accommodatie. Kunt u nog contact krijgen met de bemiddelaar? Dan kunt u dit ook aan hem vragen.

Wilt u weten of de bemiddelaar failliet is?

Of wilt u weten wie de curator is en hoe u de curator kan bereiken? Kijk dan op Rechtspraak.nl. Daar staat het centraal insolventieregister. In dit register kunt u zien wie de curator is en hoe u daarmee contact op kan nemen.

Zie ook