Iets vragen of melden?

Aan welke regels moet mijn brievenbus voldoen?

PostNL moet uw post makkelijk en veilig kunnen bezorgen. Daarom zijn er regels waaraan uw brievenbus moet voldoen.

PostNL moet uw brievenbus makkelijk kunnen bereiken. Daarom moet uw brievenbus zo dicht mogelijk bij de openbare weg staan waar auto’s kunnen rijden. Ook moet uw brievenbus vanaf de weg zonder belemmering bereikbaar zijn. PostNL is niet verplicht om post in uw brievenbus in een doodlopende straat te bezorgen. Volgens de wet is een doodlopende weg namelijk geen openbare weg.

Op welke afstand moet mijn brievenbus staan?

De afstand tussen de openbare weg en uw brievenbus mag niet meer dan tien meter zijn. Is de afstand groter? Dan hoeft PostNL de post niet in uw brievenbus te bezorgen. Wilt u toch post ontvangen? Dan moet u zo dicht mogelijk bij de openbare weg een brievenbus plaatsen.

Aan welke afmetingen moet mijn brievenbus voldoen?

Hieronder vindt u de eisen waaraan uw eigen brievenbus moet voldoen:

  • Uw brievenbus mag niet lijken op de oranje brievenbus van PostNL.
  • De brievengleuf moet minimaal 26,5 centimeter lang zijn en 3,2 centimeter breed. De brievengleuf bevindt zich op  110 centimeter vanaf de grond, maar in ieder geval niet lager dan 60 centimeter of hoger dan 180 centimeter vanaf de grond.
  • Bevindt er zich achter de brievengleuf een ruimte om de post op te vangen? Dan moet die ruimte ten minste 27 bij 15 bij 38 centimeter zijn. Uw brievenbus moet veilig zijn. Dat betekent dat de postbezorger zich er niet aan kan verwonden. Bijvoorbeeld door scherpe randen.

Wat kan ik doen als PostNL geen post in mijn brievenbus wil bezorgen?

Voldoet uw brievenbus aan de eisen, maar weigert PostNL om post in uw brievenbus te bezorgen? En wil PostNL het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar PostNL.

Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef PostNL een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als PostNL geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer