Iets vragen of melden?

Bedenktijd bij online aankopen

Koopt u iets online, bijvoorbeeld via een website of social-mediasite? Dan mag u volgens de wet meestal nog van de koop af binnen 14 dagen na ontvangst van het product. Dit is uw 'bedenktijd' of 'zichttermijn'.

In die 14 dagen mag u de verpakking openmaken. Ook van bijvoorbeeld elektronica, kleding of schoenen. U moet uw aankoop normaal kunnen uitproberen of passen, zoals u dat in de winkel had gekund. Wilt u het product toch niet? Dan stuurt u het binnen de bedenktijd terug en hoeft u niet te betalen.

Hoe het zit met de bedenktijd, leest u op deze pagina. De verkoper is verplicht u dit uit te leggen, vóórdat u kunt gaan bestellen. Is hij hierover niet duidelijk genoeg? Dan mag u tot 1 jaar langer van de koop af. Vertelt de verkoper in dat jaar alsnog wat u moet weten? Dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog 14 dagen.

Let op

Wilt u iets terugsturen omdat het niet goed werkt of kapot is? Dat mag ook ná de bedenktijd. Maar dan gelden er andere regels. Lees meer over uw rechten bij een ondeugdelijk product.

Bedenktijd: waarvoor wel, waarvoor niet?

De bedenktijd van 14 dagen geldt voor de meeste producten en diensten die u via internet koopt bij ondernemers. Ook als u online bestelt en uw bestelling daarna zelf ophaalt bij een afhaalpunt.

In de wet staat dat de bedenktijd niet geldt voor reizen, vervoer, verblijf of andere vormen van vrijetijdsbesteding. En ook niet voor onder meer aankopen:

  • die u doet bij particulieren via een advertentiewebsite, zoals Marktplaats
  • die u helemaal op maat voor uzelf laat maken, zoals een maatpak of speciale kast
  • die duidelijk persoonlijk zijn, zoals familiefoto’s of sieraden met speciale gravering
  • die snel bederven of verouderen, zoals vers voedsel, bloemen of losse nummers van kranten (maar voor een abonnement op een maaltijdbox of krant geldt wél bedenktijd!)

Hebt u volgens de wet geen bedenktijd? Dan moet de verkoper u dat duidelijk vóór de koop laten weten. Soms is lastig te bepalen of u bedenktijd hebt. De regels staan in de wet. De verkoper mag dus niet zelf bedenken wat er geldt.

Bedenktijd bij verzegelde producten

Sommige producten mag de verkoper verzegeld verpakken. Ook dan hebt u 14 dagen bedenktijd. Maar niet meer als u de verzegeling verbreekt, want dan zit u aan de koop vast. De verkoper moet hier vooraf duidelijk over zijn. Voorbeelden zijn:

  • producten die de verkoper niet kan terugnemen als ze zijn uitgeprobeerd, omdat dat onhygiënisch is; zoals ondergoed of een scheerapparaat
  • cd’s, dvd’s of usb-sticks met software, games, muziek of films

Bedenktijd bij streamen en downloaden

Koopt u digitale inhoud om online af te spelen (streamen) of te downloaden? Bijvoorbeeld een app, e-book, game, film of muziek? Het kan zijn dat u aan de koop vastzit zodra u gaat afspelen of downloaden. De verkoper mag u vooraf vragen of u daarmee instemt. Na de koop moet hij dat nog eens bevestigen vóórdat u begint. Dan hebt u geen bedenktijd.

Krijgt u geen vraag of bevestiging, of te laat? Dan hebt u wél bedenktijd. U kunt de koop dan toch ongedaan maken. Ook als u de digitale inhoud al hebt afgespeeld of gedownload. U hoeft dan niet te betalen.

Tot wanneer duren de 14 dagen bedenktijd precies?

U mag de koop of het contract ongedaan maken tot het eind van de 14e dag ná:

  • de datum waarop u uw online bestelling bezorgd krijgt.

Dit geldt bij tastbare dingen of combinaties van producten en diensten.

Koopt u een wasmachine en sluit u daarbij een onderhoudscontract af? Of neemt u een mobiel abonnement en koopt u daar een telefoon bij? Dan geldt de 14e dag na de datum dat u de wasmachine of de telefoon ontvangt. Méér producten tegelijk besteld, bijvoorbeeld een trui, een tuinhark en een boek? Of iets in onderdelen, die u zelf in elkaar moet zetten? En krijgt u niet alles in 1 keer? Dan geldt voor de hele bestelling de 14e dag na de datum waarop u het laatste product of onderdeel bezorgd krijgt.

Krijgt u regelmatig iets op abonnement? Bijvoorbeeld elke maand een tijdschrift of vitaminepillen? Dan geldt de 14e dag na de datum dat u het 1e product krijgt.

  • de datum waarop u de verkoper laat weten dat u gaat afnemen.

Dit geldt bijvoorbeeld voor diensten zonder product, bij levering van digitale inhoud via internet, en bij levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming.

Valt de 14e dag in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt de bedenktijd op de eerstvolgende werkdag.

Krijgt de verkoper uw bericht pas na afloop van de bedenktijd, bijvoorbeeld doordat hij zijn voicemail later afluistert of zijn post later krijgt? Dan bent u nog op tijd.

U mag de koop ook ongedaan maken voordat u het product in huis hebt. Dan hoeft de verkoper het niet meer te versturen.

Rekenvoorbeeld

U krijgt uw bestelling op 2 maart. De bedenktijd eindigt dan op 16 maart ’s avonds om 12 uur.

Is 16 maart een zaterdag? Dan eindigt de bedenktijd op maandag 18 maart ’s avonds om 12 uur. Als u uw bericht vóór die tijd verstuurt, bent u op tijd. Ook als de verkoper het pas de volgende werkdag krijgt.

Hoe maak ik de koop of het contract ongedaan?

Hebt u recht op bedenktijd? Dan moet de verkoper u vóór of bij de levering het modelformulier voor ontbinding geven. Dit kunt u gebruiken als u van de koop af wilt. Maar u mag ook een andere manier kiezen. Zolang maar duidelijk is dat u de koop of het contract ongedaan wilt maken. U kunt mailen, een brief schrijven of bellen. De verkoper moet duidelijk uitleggen welk adres, e-mailadres of telefoonnummer u hiervoor kunt gebruiken. Kan het via de website? Dan moet u meteen een ontvangstbevestiging krijgen.

U hoeft niet uit te leggen waarom u van de koop af wilt. Ook niet als de verkoper daarnaar vraagt.

Tot wanneer kan ik het product terugsturen?

U hebt 14 dagen om het product terug te sturen. Dit telt vanaf de dag dat u de koop ongedaan hebt gemaakt. Dus niet vanaf de dag dat u het product hebt gekregen!

Verstuurt u op tijd? Dan maakt het niet uit of het product pas later bij de verkoper aankomt. Bijvoorbeeld doordat hij pakketpost pas de volgende werkdag krijgt.

Rekenvoorbeeld

  • Maakt u de koop ongedaan op 10 maart? Dan moet u het product terugsturen vóór 24 maart.
  • Maakt u de koop ongedaan op 18 maart? Dan hebt u tot 1 april de tijd voor het terugsturen.

Hoe stuur ik het product terug?

De verkoper moet aan u laten weten:

  • naar welk adres u het product moet sturen
  • wie het terugsturen betaalt, u of hij
  • als u zelf het terugsturen moet betalen, en het product niet met de gewone post meekan: wat het kost om het terug te sturen.

Kies dezelfde manier van versturen als de verkoper gebruikt. Heeft uw product een grote waarde? Dan kunt u het bijvoorbeeld ook verzekerd terugsturen. Vraag bij het postkantoor of koerierdienst wat de kosten hiervoor zijn. Of vraag de verkoper om tips.

Wie betaalt de kosten voor kosten voor het terugsturen?

U betaalt zelf de kosten voor het terugsturen van het product. Maar dit hoeft alleen als de verkoper u van te voren heeft geïnformeerd over die kosten. Heeft de verkoper u niet laten weten dat u verzendkosten moet betalen als u het product terugstuurt? Dan moet de verkoper die kosten betalen.

Bewijs van het terugsturen

Geeft u het product af bij het postkantoor of een koeriersdienst? Vraag dan om een ontvangstbevestiging. Als het product bij de verkoper is aangekomen, kunt u dat altijd bewijzen. Ook als de verkoper zegt dat dit niet zo is.

Laat de verkoper het product bij u ophalen? Ook dan kunt u daarvan een bewijs vragen, als u wilt.

Wat moet de verkoper mij terugbetalen, wanneer en hoe?

De verkoper moet u alles terugbetalen wat u aan hem hebt betaald om het product geleverd te krijgen. Dus ook bezorgkosten en bijvoorbeeld administratiekosten, als u die hebt betaald. Maar hebt u bij de levering een duurdere bezorgmethode gekozen dan de standaard bezorgmethode? Dan hoeft de verkoper alleen de standaard bezorgmethode terug te betalen.

Stuurt u een deel van de bestelling terug? Bijvoorbeeld 1 van 2 broeken die u hebt besteld? Dan hoeft de verkoper de bezorgkosten niet terug te betalen.
Heeft de verkoper vóór de koop niet duidelijk verteld dat u de terugzendkosten betaalt? Dan moet hij ook de terugzendkosten vergoeden.

De verkoper moet u terugbetalen binnen 14 dagen nadat u de koop ongedaan hebt gemaakt. De verkoper mag wachten met terugbetalen totdat hij het product terug heeft. Of totdat u bewijst dat u het hebt teruggestuurd, afhankelijk van welk tijdstip eerst valt.

De verkoper moet u terugbetalen op dezelfde manier als u hem hebt betaald. Bijvoorbeeld met een boekenbon als u met een boekenbon hebt betaald. Vindt u een andere manier ook goed? Dan mag dat ook. Maar daarvoor mag de verkoper geen extra kosten rekenen.

Moet u lang op uw geld wachten? Gebruik dan onze voorbeeldbrief - Online verkoper betaalt geld niet terug.

Let op 

Koopt u via een advertentiewebsite, zoals Marktplaats? De meeste verkopers daar zijn particulieren. En bedenktijd geldt niet voor aankopen bij particulieren.
Maar er zijn ook ondernemers die adverteren op Marktplaats. Dan zijn er 2 mogelijkheden.

  • Doet u uw aankoop bij zo’n ondernemer online, bijvoorbeeld in een webwinkel? Dan hebt u bedenktijd.
  • Ziet u de advertentie en gaat u dan naar echte winkel van de ondernemer om daar de aankoop te doen? Dan hebt u geen bedenktijd. 

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer