Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Telemarketing: wanneer mag een bedrijf u bellen?

Veel mensen vinden het vervelend als bedrijven of organisaties ze ongevraagd bellen. Daarom gelden er regels voor telefonische verkoop. Bedrijven mogen u alleen bellen om iets te verkopen als u toestemming hebt gegeven of klant bent (geweest). Ongewenste telefoontjes stopt u door gebruik te maken van uw recht van verzet.

Een bedrijf mag u bellen als u daarvoor toestemming gaf.

Gaf u geen toestemming? Dan mag een bedrijf u alleen bellen als:

  • u nu klant bent of maximaal 3 jaar geleden klant bent geweest van dat bedrijf en
  • het bedrijf belt over een product of dienst die lijkt op wat u eerder van het bedrijf afnam. Hebt u bijvoorbeeld een tijdschriftabonnement? Dan mag het bedrijf u niet bellen over een krantenabonnement.
  • het bedrijf u bij het vragen van uw telefoonnummer de optie gaf om aan te geven dat u geen verkooptelefoontjes wilt (opt-out).

Goede doelen of politieke partijen mogen u bellen als u:

  • geld aan ze hebt gegeven of
  • vrijwilligerswerk voor ze hebt gedaan of
  • bij een demonstratie van ze bent geweest.

Voor marktonderzoek gelden andere regels. Voor marktonderzoek kunt u altijd gebeld worden. Wilt u dit niet? Ga dan naar het Onderzoekfilter. Daar kunt u zich afmelden voor marktonderzoeken.

Verkooptelefoontjes krijgt u meestal op een moment dat u daar niet op rekent. U hebt niet de tijd om goed over het aanbod na te denken en het te vergelijken. Hebt u geen interesse? Of twijfelt u? Zeg dan 'nee' en beëindig het gesprek. Zet de verkoper u onder druk aan de telefoon om iets te kopen? Dit mag niet. Zeg aan de telefoon: 'ik wil dat u mij nooit meer belt' en hang direct op.

Tips tijdens het telefoongesprek
  • Geef nooit uw persoonlijke gegevens, zoals uw e-mailadres of uw bankrekeningnummer.
  • Laat u nooit verleiden om direct op een link te klikken in een sms of e-mail.
     

Krijgt u verkooptelefoontjes, bijvoorbeeld omdat u klant bent (geweest)? Of omdat u toestemming gaf? U kunt dit stoppen door gebruik te maken van uw recht van verzet. Dat betekent dat u zegt dat u niet meer gebeld wilt worden door dat bedrijf. Het bedrijf mag u daarna niet meer bellen.

Wilt u gebruik maken van het recht van verzet? Dan zegt u bijvoorbeeld:

  • Ik wil dat u mij nooit meer belt.
  • Ik wil dat u mij nu uit de bellijst haalt.
  • Ik gebruik het recht van verzet.

Ook na het telefoongesprek kunt u gebruik maken van het recht van verzet. U kunt het bedrijf terugbellen en vertellen dat u niet meer gebeld wilt worden. Gebruik hiervoor het telefoonnummer waarmee het bedrijf u belde. Dit telefoonnummer moet zichtbaar zijn, want het bedrijf mag u niet anoniem bellen. En u moet het nummer tegen uw normale belkosten of gratis kunnen bellen.

U kunt ook een e-mail of een brief naar het bedrijf sturen. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Tips: voorkom ongewenste verkooptelefoontjes
  • Geef uw telefoonnummer niet te snel aan bedrijven. Het invullen van een telefoonnummer is vaak niet verplicht als u iets bestelt op internet.
  • Doet u mee met een prijsvraag of enquête? Let op waar u mee akkoord gaat. Soms geeft u met een vinkje toestemming aan het bedrijf om u te bellen. En let ook op hokjes die het bedrijf voor u heeft aangevinkt.
     

Heeft u telefonisch akkoord gegeven? Dan zit u meestal nog niet vast aan een contract. U moet vaak nog uw handtekening zetten. Of een schriftelijk akkoord geven per mail. Lees het contract eerst goed door, bespreek het in uw omgeving en vergelijk de aanbieding online of in de winkel. Zo maakt u de beste keuze.

Soms is een telefonisch 'ja' wel voldoende om een aankoop te doen. Heeft u spijt van de aankoop? Dan kunt u vaak nog wel gebruik maken van uw bedenktijd. Ook als u al schriftelijk akkoord hebt gegeven.

Wordt u toch nog gebeld? Meld het bij ons!

Hebt u al gezegd dat een bedrijf u niet meer mag bellen? Maar bellen ze u toch? Doe dan uw melding bij ACM ConsuWijzer. Wij letten goed op of bedrijven zich aan de telemarketingregels houden. En we kunnen ingrijpen als bedrijven blijven bellen, terwijl dat helemaal niet mag.

Zie ook