Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Ik heb een ander energiecontract gekregen, terwijl ik dat niet wil. Wat kan ik doen?

Het kan zijn dat u van energieleverancier bent veranderd, terwijl u dat helemaal niet wilde. Misschien hebt u alleen informatie opgevraagd en meteen een contract gekregen. Of misschien hebt u als zzp'er een zakelijk contract gekregen voor uw woonhuis. Over het algemeen kunt u een contract ongedaan maken, of is het niet geldig.

Lees wat u kunt doen in deze situaties:

Denkt u dat u geen overeenkomst hebt gesloten met de nieuwe energieleverancier? En wilt u ook geen klant zijn van deze leverancier? Bijvoorbeeld:

  • U hebt alleen informatie opgevraagd en meteen een nieuw contract gekregen.
  • U bent na een telefonisch verkoopgesprek ongewenst overgezet naar een nieuwe leverancier.
  • U hebt geen contact gehad met de nieuwe leverancier. En niet om een nieuw contract gevraagd.

Neem contact op met de nieuwe energieleverancier. Een energiecontract is pas geldig als u op papier, per mail of via internet akkoord bent gegaan. Dat heet het schriftelijkheidsvereiste. Krijgt u meteen het contract toegestuurd en hebt u niets getekend? Dat mag niet. U moet een contract en de algemene voorwaarden eerst kunnen lezen. Wijs de energieleverancier hierop.

Wil de nieuwe energieleverancier uw probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Stuur ook een brief naar uw oude energieleverancier. Zet in de brief dat hij geen eindafrekening moet sturen.

Bewaar kopieën van alle brieven die u stuurt. Schrijf de namen op van de mensen met wie u gesproken hebt. En wat u hebt afgesproken. Bent u ongewenst overgezet na een telefonisch verkoopgesprek? Vraag of er bandopnames zijn en of u deze opnames kunt krijgen.

Hebt u een energiecontract getekend, maar hebt u zich bedacht? U hebt een bedenktijd van 14 dagen. De nieuwe energieleverancier moet u informeren over de bedenktijd. En hij moet u uitleggen hoe u kunt opzeggen binnen de bedenktijd. Heeft de leverancier dit niet gedaan? Dan is uw bedenktijd maximaal 1 jaar.

Hebt u het contract binnen de bedenktijd geannuleerd? Dan moet de nieuwe leverancier het contract ontbinden. U blijft bij uw oude leverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Let op

Kreeg u binnen de bedenktijd al energie van de nieuwe leverancier? Mogelijk moet u hiervoor wel betalen. En als u terug wilt naar uw oude leverancier, krijgt u mogelijk een nieuw contract.

Hebt u een energiecontract gesloten voor uw woonhuis? En bent u zzp'er (zelfstandige zonder personeel)? Dan gelden consumentenregels en is een zakelijk contract voor uw woonhuis ongeldig. Als consument hebt u meer bescherming.

Dit betekent:

  • U hebt pas een geldig energiecontract als u schriftelijk akkoord bent gegaan.
  • De nieuwe leverancier moet u informeren over de bedenktijd. En hij moet u een formulier geven om het contract te kunnen opzeggen in de bedenktijd. Doet hij dit niet? Dan is uw bedenktijd maximaal 1 jaar.
  • De oude leverancier mag u niet meer dan een maximale opzegvergoeding vragen.

Gebruik onze voorbeeldbrief:

Let op

De consumentenregels gelden niet altijd als u zzp'er bent.

Los het nu op!

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook