Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Ik heb opeens een hoog energieverbruik. Wat kan ik doen?

Hebt u opeens een veel hogere energierekening? Stijgt uw gasverbruik of elektriciteitsverbruik en weet u niet waardoor dat komt? Met dit stappenplan kunt u nagaan waar het mogelijk aan ligt. En wat te doen als u geen oorzaak kunt vinden.

Sommige gebeurtenissen of aanpassingen in uw huis of in uw leven hebben veel invloed op uw energieverbruik. Terwijl u dat zelf misschien niet doorhebt. Ga voor uzelf na of er de afgelopen tijd iets is veranderd in:

  • uw gezinssamenstelling. Bijvoorbeeld een kind erbij of een nieuwe huisgenoot.
  • uw situatie of leefstijl, zoals vaker en langer douchen, een verbouwing of meer thuiswerken.
  • het gebruik van uw apparaten. U deed bijvoorbeeld de airco vaak aan door een lange warme periode. Of u zette in de winter vaker de verwarming aan omdat u vaker thuis was.
  • welke apparaten u in huis hebt. Kocht u misschien een apparaat dat veel stroom vraagt? Denk aan een wasdroger, elektrische boiler, terrasverwarmer of een extra grote tv.
  • hoe u uw huis verwarmt. U stapte bijvoorbeeld over naar vloerverwarming of hebt een warmtepomp genomen. Soms gaat er bij de installatie iets mis of spelen er andere zaken. Dit kan ook een hoger energieverbruik veroorzaken. Lees wat u kunt doen:

Denkt u dat er geen veranderingen zijn die invloed hebben op uw verbruik? Vergelijk dan uw energieverbruik met dat van anderen:

  • Vraag aan buren wat zij gemiddeld verbruiken. Let er wel op dat het om een zelfde soort woning en hetzelfde aantal bewoners gaat. Kijk daarbij ook naar leefstijl en gebruik van apparaten.
  • Kijk wat het Nibud heeft berekend aan gemiddeld verbruik voor uw type woning en huishouden:

Nog steeds geen duidelijkheid? Neem contact op met uw energieleverancier. Mogelijk zijn er administratieve fouten gemaakt bij het opstellen van de jaarafrekening. Of kloppen de meterstanden niet met wat u hebt opgegeven. Blijkt het dat uw energierekening niet klopt? Stuur onze voorbeeldbrief:

Komen de meterstanden op uw jaarafrekening of eindafrekening overeen met de meterstanden op uw meter? En weet u zeker dat uw hoge verbruik niet komt door bijvoorbeeld een verandering in uw huishouden? Het is mogelijk dat uw gasmeter of elektriciteitsmeter uw verbruik niet goed meet. Vraag uw netbeheerder te onderzoeken of de slimme meter goed werkt. Dit noemen wij ijking. De netbeheerder schakelt voor dit onderzoek een onafhankelijke partij in. De kosten hiervoor moet u zelf betalen. U krijgt deze kosten terug van de netbeheerder als de slimme meter inderdaad niet goed blijkt te werken.

Uw netbeheerder is verantwoordelijk voor de kwaliteit van uw meter en het energietransport tot aan uw meter. Uw energieleverancier is verantwoordelijk voor de levering van uw energie en de facturen.

Wilt u meer informatie over de betrouwbaarheid van uw energiemeter? Kijk op de website van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). De RDI houdt toezicht op de goede werking van de slimme meters.

Let op

Hebt u kort geleden een nieuwe slimme meter gekregen? En gebruikt u sindsdien veel meer energie? Het kan zijn dat uw nieuwe meter niet goed werkt. Maar het kan ook zijn dat de fout bij uw oude meter zat en dat deze te weinig energie mat. Ga voor meer informatie naar:

Om inzicht in uw energieverbruik te krijgen kunt u een energiemanager gebruiken. Een energiemanager is een app, apparaat of website die de gegevens uit uw meter haalt. Hiervoor moet u meestal betalen.

Liever geen energiemanager? Vraag een installateur om uw apparaten te controleren. Een goedgekeurde installateur vindt u op de website van InstallQ.

Tip

Gebruikt u nog veel oude apparaten? Deze kunnen ook veel stroom vragen:

Op de website van Milieu Centraal vindt u veel praktische informatie en tips over energie besparen.

Zie ook