Nieuwsbericht

Vergelijking energiebedrijven makkelijker

04-11-14nieuwsbericht

Een aanbod voor een energiecontract moet voor consumenten begrijpelijk zijn. Ook moeten consumenten zo’n aanbod goed kunnen vergelijken met een ander aanbod. Alleen dan kunnen zij kiezen voor het contract dat het beste bij hen past. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft daarom vastgelegd welke informatie aanbieders van energiecontracten moeten geven.

In een begrijpelijk en duidelijk aanbod voor een energiecontract moet volgens ACM onder andere staan:

  • alle kosten die de consument moet betalen. Hierdoor ziet de consument de totale prijs zodat hij makkelijker kan vergelijken. De kosten per netbeheerder kunnen bijvoorbeeld verschillen. Voor een goede vergelijking is het daarom belangrijk dat ook die kosten in het aanbod staan.
  • Wat de totale prijs per jaar is. Die kosten staan namelijk ook op de rekening die de consument ieder jaar krijgt. Dat maakt het vergelijken met zijn huidige contract makkelijker.
  • De kosten op basis van de hoeveelheid elektriciteit en gas die de consument gebruikt. Consumenten vinden dit verbruik op hun jaarrekening. Door zo’n aanbod op maat ziet de consument duidelijker wat het contract in het echt zou gaan kosten.

Met deze regels wil ACM het vergelijken van energiebedrijven nog makkelijker maken voor consumenten. Het gaat zowel om de informatie die bij het aanbod moet staan, als in het energiecontract en op de factuur.

De energiesector heeft meegedacht over deze punten. Aanbieders van energiecontracten gaan kijken waar zij het nog beter kunnen doen.

Praktisch advies over vergelijken en overstappen

Via ConsuWijzer adviseert ACM consumenten over het vergelijken van energiecontracten. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM.

Consumententhema