Nieuwsbericht

Toezicht ACM levert consumenten 1,85 miljard op

13-03-14nieuwsbericht

Dit is een artikel uit 2014. De informatie is mogelijk verouderd. Zoekt u actuele informatie? Kijk dan in de blauwe kolom aan de rechterkant van dit artikel. Daar staan links naar meer informatie over dit onderwerp.

Het toezicht van ACM (Autoriteit Consument & Markt) levert consumenten voordeel op. In 2013 was dit in totaal 1,85 miljard euro. Per huishouden is dat 300 euro. Dit blijkt uit het eerste jaarverslag van ACM. Ook zorgt het toezicht ervoor dat consumenten en bedrijven meer kansen en keuzes hebben. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM.

Om welke kosten gaat het?

Het toezicht heeft consumenten in 2013 voordeel opgeleverd doordat ACM onder andere:

  • de tarieven voor het transport van elektriciteit en gas verlaagde. Dat is een vast onderdeel op de energierekening van consumenten.
  • de markt voor vaste telefonie en internet heeft opengesteld. Daardoor heeft de consument de kans om te kiezen voor een goedkoper abonnement.
  • optrad tegen verboden samenwerkingsafspraken tussen bedrijven (kartels). Oneerlijke afspraken kunnen er onder andere voor zorgen dat consumenten meer betalen voor een product of dienst dan nodig is. ACM verbood in 2013 drie kartels, sprak verschillende bedrijven aan op hun gedrag en hield toezicht op fusies.
  • optrad tegen misbruik van betaalde informatienummers. Zij haalde onder andere een 0900-nummer uit de lucht dat werd misbruikt. ACM zorgde er ook voor dat consumenten die naar dat nummer hadden gebeld, automatisch de belkosten kregen teruggestort via hun telefoonprovider.

Dit zijn een paar voorbeelden van wat ACM in 2013 heeft opgeleverd voor consumenten en bedrijven. Wilt u alles weten over wat de toezichthouder achter ConsuWijzer in 2013 voor u heeft gedaan?

Telecommonitor

Samen met het Jaarverslag 2013, maakt ACM vandaag ook de jaarlijkse Telecommonitor bekend. In de monitor staan ontwikkelingen op het gebied van onder andere mobiel bellen, internet en (digitale) televisie in Nederland. Enkele trends zijn:

  • aantal smartphones en tablets met internet stijgt van 9,8 naar 11 miljoen
  • 84% van de huishoudens kijkt naar digitale televisie (+ 6%)
  • 34% minder sms’jes verstuurd
  • 53% meer dataverbruik
  • 46% van de klanten heeft een abonnement met ‘gratis’ toestel. Hierdoor zijn de kosten voor mobiel bellen in Nederland relatief hoog. De kosten voor het toestel worden namelijk verrekend in het abonnement.

Meer weten over de trends uit de Telecommonitor?