Nieuwsbericht

Supermarkten niet duurder door fusies

16-12-15nieuwsbericht

Tussen 2009 en 2012 waren er drie grote fusies van supermarkten. Hierbij waren de supermarkten Jumbo, C1000 en Super de Boer betrokken. Consumenten zijn door deze fusies niet meer geld kwijt voor hun boodschappen. Wel hebben de meeste supermarkten het aanbod vergroot. Dit maakte de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gisteren bekend.

Consumenten kunnen nu vaak uit meerdere soorten van een bepaald product kiezen. Dit is vooral het geval in de plaatsen waar meer verschillende supermarkten overbleven na de fusie. In de plaatsen waar door de fusie het aantal verschillende supermarkten afnam, is de keuze minder gegroeid.

Meer informatie over bedrijven die samengaan

Soms wordt één bedrijf erg groot. Als het zo groot wordt dat andere bedrijven die dezelfde soort producten maken of verkopen of dezelfde soort diensten aanbieden geen eerlijke kans meer hebben, is er weinig concurrentie meer. Dit kan slecht zijn voor consumenten. Het is daarom niet altijd goed als een paar grote bedrijven die eerst zelfstandig waren, samengaan. Deze grote bedrijven kunnen samen zo groot worden dat ze te veel macht krijgen en daardoor hun prijzen verhogen of de kwaliteit verminderen. ACM kijkt vooraf of bedrijven die een ander bedrijf willen overnemen of willen fuseren niet te veel macht krijgen. Niet alle bedrijven mogen zomaar samengaan.