Iets vragen of melden?

Prijzen van concert-, theater- en festivaltickets mogen niet misleidend zijn

04-07-17nieuwsbericht

Is het jou wel eens overkomen? Je ziet op internet een mooie aanbieding van tickets voor je favoriete optreden of festival. Maar tijdens het bestellen komen er allerlei kosten bij. Bijvoorbeeld administratie-, service-, of printkosten. Uit meldingen van consumenten blijkt dat tickets daardoor al gauw 20 procent duurder uitpakken.

Dit is in strijd met de wet. Als consument moet je een product of dienst kunnen kopen voor de prijs die een bedrijf op zijn website toont. In die prijs moeten dus alle kosten per ticket zitten die onvermijdbaar zijn. Met andere woorden: de prijs die je online afrekent, moet dezelfde zijn als de prijs die je in bijvoorbeeld een advertentie zag staan.

Wel mag een bedrijf je tijdens het bestelproces nog iets extra aanbieden, en daarvoor meerkosten rekenen. Het gaat dan om keuzemogelijkheden: iets dat de ene persoon wel wil en de ander niet. Bijvoorbeeld een diner voorafgaand aan de voorstelling, of een festival-T-shirt.

Als het gaat om kosten die niet per ticket gelden, maar per bestelling, dan moet de aanbieder die meteen duidelijk vermelden bij de ticketprijs. Bestel jij vier kaartjes en reken je die in een keer af? Dan moet je al bij de eerste prijsvermelding van de ticketkosten kunnen zien dat er nog kosten per bestelling bijkomen. Bijvoorbeeld doordat er staat: 40 euro per ticket, plus 1,95 transactiekosten per bestelling.

Duidelijke prijzen zijn belangrijk. Daardoor kun jij verschillende aanbiedingen beter vergelijken. Ook bevordert dat eerlijke concurrentie tussen bedrijven. Kortom: het is goed voor consumenten en voor ondernemers.

Door het grote aantal klachten van consumenten over concert-, theater- en festivaltickets heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) nu ingegrepen. Online aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets moeten voortaan meteen de werkelijke prijs tonen. Ziet de ACM na 1 oktober nog een misleidende ticketprijs? Dan riskeert de aanbieder een boete.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer