Pas op voor misleidende verkoop van abonnementen op voordeel- en winactie-websites

09-09-16nieuwsbericht

Word je telefonisch of via internet benaderd door verkopers van voordeelsites, winacties of voordelige reisjes? Wees dan alert! Er is kans dat je wordt misleid. Voor je het weet zit je tegen je zin vast aan een abonnement op zo’n voordeelsite of aanbieding. Wij ontvingen hierover recent veel meldingen.

Hoe werkt het?

De verkopers benaderen mensen telefonisch of via internet. Ze zeggen dat je iets hebt gewonnen of je krijgt een unieke aanbieding. Het lijkt te mooi om waar te zijn. Vervolgens moet je snel beslissen. Ze vragen je gegevens. Je denkt dat je instemt met een vrijblijvend aanbod, of dat je maar één keer iets hoeft te betalen. Achteraf blijkt dat je vastzit aan een abonnement dat automatisch van je bankrekening wordt afgeschreven. Het abonnement kost meer geld dan het oplevert. En je komt er moeilijk vanaf. Het bedrijf is onbereikbaar. Maar betaal je niet, dan krijg je wel incassobrieven.

Wat kun je doen? 

  • Is een aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is hij dat meestal ook.
  • Laat je niet opjagen. Vraag om bedenktijd of zeg nee.
  • Lees onze tips
  • Ben je telefonisch benaderd door een verkoper en blijkt achteraf dat je vastzit aan een abonnement? En heb je daar niet schriftelijk mee ingestemd? Dan hoef je er niet voor te betalen.
  • Bij telefonische verkoop of online aankopen heb je14 dagen bedenktijd. Je mag het product dan zonder reden terugsturen. Of schriftelijk melden dat je afziet van de koop.

Meld misleiding!

Heb je te maken met dit soort misleiding? Meld dat bij ConsuWijzer. Dit helpt Autoriteit Consument en Markt (ACM) bedrijven aanpakken die zich hieraan schuldig maken. Twee weken geleden deed ACM dat al bij Spotreis.eu. Honderden klanten van deze aanbieder van voordeelreisjes zijn daardoor van hun ongewenste abonnement af. En zij hoeven de rekening van Spotreis niet meer te betalen.

Forward