Iets vragen of melden?

Ouderen opgepast! Ga niet in op uitnodigingen voor misleidende uitjes

12-07-17nieuwsbericht

Pas op! Er zijn malafide ondernemers die ouderen naar ‘feestjes’ lokken, met als doel ze dure producten en diensten aan te smeren. In de uitnodiging lijkt het om een leuk uitje in de regio te gaan, waar je van alles cadeau krijgt. Het is te mooi om waar te zijn: een leuke middag uit en daarna met tassen vol gratis producten naar huis.

Eenmaal aangekomen op de locatie van het uitje, blijkt het om een verkoopdemonstratie te gaan. Verkopers benaderen de ouderen en zetten ze onder druk om te tekenen voor dure producten en diensten. Van pakketreisjes tot bijvoorbeeld gezondheidskussens en medicinale pleisters. Ze maken hen wijs dat je veel korting krijgt als je meteen tekent.

Bij thuiskomst realiseren velen zich dat hen iets is aangesmeerd. Maar het bedrijf zegt dat je aan de koop vastzit en geen recht hebt op bedenktijd. Dat is echter niet waar.

Wat zegt de wet?

Voor verkoop buiten de verkoopruimte (dus niet in een winkel maar bijvoorbeeld op straat of op een feestje) gelden andere regels dan in de winkel:

  • Bij aankopen boven 50 euro heb je in principe recht op 14 dagen bedenktijd.
  • Informeert het bedrijf je niet over je recht op bedenktijd tijdens de verkoop? Dan heb je zelfs recht op een jaar bedenktijd.
  • Binnen de bedenktijd ben je niet verplicht om te betalen.
  • De verkoper moet duidelijk zijn over de aard en werking van het product of de dienst en over de prijs en voorwaarden.

In de uitnodiging voor dit soort bijeenkomsten moet bovendien duidelijk staan dat het om een verkoopbijeenkomst gaat. En als in de uitnodiging een gewonnen prijs wordt beloofd, dan moet de genodigde die ook daadwerkelijk krijgen.

Ook bedenktijd bij hygiënische producten en reisdiensten

Beweert het bedrijf dat je het product niet mag terugsturen omdat het zou gaan om een hygiënisch product, zoals kussens en pleisters? Ook dat is niet waar. Een hygiënisch product moet verzegeld worden geleverd. Zolang jij het verzegeld laat geldt dezelfde bedenktijd als bij andere producten. Ook moet het bedrijf jou schriftelijk waarschuwen dat je bedenktijd vervalt als jij de verzegeling verbreekt. Was het product niet verzegeld toen je het kreeg? Dan is het geen ‘hygiënisch product’.

Ook voor (pakket)reizen kan een bedenktijd gelden. Bijvoorbeeld als de reisdatum en bestemming niet helemaal duidelijk is op het moment van aankoop.

Meld het bij ConsuWijzer

Houdt een bedrijf zich niet aan de regels? Of maakt het zich schuldig aan misleiding? Meld het bij ConsuWijzer. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt kan dan optreden tegen het bedrijf. Bijvoorbeeld door een waarschuwing of boete te geven.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer