Online reviews? Kijk verder dan je neus lang is

11-05-17nieuwsbericht

In webshops en op vergelijkingswebsites zie je steeds vaker klantbeoordelingen van producten of diensten. Deze zogenaamde online reviews hebben meestal de vorm van een verhaaltje, een rapportcijfer of een aantal sterren. Handig, want ervaringen van anderen kunnen je helpen een keuze te maken.

Realiseer je wel, dat online reviews niet altijd even betrouwbaar zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld verzonnen zijn. Of ze kunnen een vorm van reclame zijn. Bijvoorbeeld als een ondernemer het product gratis aan mensen aanbiedt, in ruil voor een review. Aan de review zelf kun je dat meestal niet zien.

Zoek een second opinion

Kijk dus verder dan je neus lang is. Ga na of er ook klachten bekend zijn over het product of bedrijf. Zoek bijvoorbeeld op internet op de product- of bedrijfsnaam en het woord ‘klacht’. En lees onze tips via deze links:

Om te zorgen dat reviews voldoende betrouwbaar zijn én blijven, heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) een richtlijn gemaakt voor bedrijven. In die richtlijn staat hoe bedrijven reviews horen te verzamelen en publiceren. Daarbij gaat het er bijvoorbeeld om dat je als consument moet kunnen inschatten of een review gebaseerd is op een echte klantervaring, of een vorm van reclame is.

Meld misleidende reviews!

Kom jij een website tegen met misleidende reviews? Of merk jij dat een bedrijf consumenten via onechte reviews probeert te misleiden? Meld het bij ConsuWijzer. ACM kan dan optreden tegen bedrijven die zich niet aan de richtlijn houden.

Forward

Consumententhema

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

Ma-vr 08.30u-17.30u

Tarief 088-nummer