Iets vragen of melden?
Jaarbericht 2011

Ongewenste telefoontjes en doorlopende abonnementen grootste ergernissen

15-02-12nieuwsbericht

In 2011 waren de bezoekers van ConsuWijzer.nl met name geïnteresseerd in de nieuwe regels rondom het opzeggen van abonnementen en contracten. Ongewenste verkooptelefoontjes waren de grootste ergernis. Tot slot blijven ook de vragen en klachten over garantie in de top drie staan. Dat blijkt uit de cijfers over 2011.

Onze website ConsuWijzer.nl werd in 2011 bijna 2,3 miljoen keer bezocht. En wij ontvingen zo'n 85.000 vragen en klachten van u over de aankoop van producten of diensten. Deze meldingen zijn belangrijke signalen voor de toezichthouders achter ons loket: de Consumentenautoriteit, NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit). Zij zijn onder andere naar aanleiding van signalen bij ConsuWijzer diverse onderzoeken gestart en hebben boetes opgelegd.

Consumenten gebruikten in 2011 ruim 490.000 keer de voorbeeldbrieven die op de site staan om zelf hun recht te halen. Daarnaast werd ConsuWijzer.nl in 2011 voor de tweede keer door het publiek verkozen tot 'Beste Overheidswebsite'.

De top vijf meldingen bij ConsuWijzer in 2011 bestaat uit:

Misleidende en agressieve verkoop, vooral over telemarketing door o.a. loterijen en goede doelen

Garantie, vooral op elektronische producten

Rekeningen en betalen, ooral over telefoon- en energierekeningen

Beëindigen en ontbinden van abonnementen en contracten, vooral sportscholen en tijdschriften

Vragen over nieuwe wetgeving, vooral over de nieuwe regels rondom abonnementen

Top vijf meldingen per sector

  1. Telecom (Bel-me-niet Register en rekeningen)
  2. Energie (Bel-me-niet Register en rekeningen)
  3. Elektronica / witgoed en huishoudelijke apparatuur (garantiekwesties)
  4. Kansspelen en loterijen (Bel-me-niet Register)
  5. Detailhandel wonen (garantiekwesties en levertijd)

Acties toezichthouders n.a.v. meldingen

De vragen en klachten van consumenten bij ConsuWijzer zijn belangrijk voor de toezichthouders achter het loket. Naar aanleiding van deze signalen hebben zij in 2011 onder andere de volgende acties ondernomen:

  • In 2011 heeft OPTA voor 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd voor overtreding van telemarketingregels, onder andere de regels van het Bel-me-niet Register
  • OPTA heeft via ConsuWijzer consumenten gewaarschuwd, bijvoorbeeld voor het terugbellen naar onbekende buitenlandse nummers. Ook heeft OPTA naar aanleiding van klachten een aantal nummers uit de lucht gehaald.
  • De Consumentenautoriteit heeft vijf elektronicabedrijven beboet voor het overtreden van de garantieregels en een energiebedrijf voor misleidende colportage.
  • De Consumentenautoriteit heeft consumenten gewaarschuwd voor twee onbetrouwbare webwinkels.
  • De NMa heeft in de energiesector een energiebedrijf beboet omdat het klanten die waren overgestapt geen geld terug betaalde; twee energiebedrijven werden beboet voor misleidende colportage.
  • Dankzij meldingen o.a. bij ConsuWijzer heeft de NMa kartelafspraken rond woningveilingen kunnen aanpakken.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer