Nieuwsbericht

Ongevraagde vervolgzendingen na “gratis” product groot probleem

06-02-14nieuwsbericht

In 2013 heeft ConsuWijzer 2 keer zoveel vragen en klachten ontvangen over ongevraagde vervolgzendingen als in 2012. Consumenten die vervolgzendingen ontvangen, hebben vaak eerst een gratis proefpakket besteld. Bijvoorbeeld via een advertentie op een website, een verkoper op straat of via telefonische verkoop. Ze wisten niet dat ze daarmee vast kwamen te zitten aan producten waarvoor ze wel moeten betalen.

Vervolgzendingen mogen niet verstopt staan in de algemene voorwaarden

Het gaat vaak om producten zoals vitaminepillen, crèmes, puzzel- en kinderboekjes, kortingskaarten, scheermesjes en onderbroeken. Afmelden voor de vervolgzendingen bij de aanbieder lukt vaak niet. Onder druk van incassobureaus betalen consumenten dan toch vaak de rekening. Soms ook omdat ze denken dat ze zelf de kleine lettertjes beter hadden moeten lezen. Maar vervolgzendingen mogen niet alleen verstopt staan in de algemene voorwaarden. De wet zegt dat dit duidelijk bij het aanbod moet worden vermeld. Zodat de consument daar bewust voor kan kiezen.

ConsuWijzer biedt praktisch advies en handige voorbeeldbrieven om dit soort situaties op te lossen.

Signalen leiden tot actie toezichthouder

ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dankzij signalen van consumenten bij ConsuWijzer is ACM in 2013 opgetreden tegen een bedrijf dat ongevraagd vervolgzendingen van vitaminepillen en gezondheidsproducten stuurde. Het bedrijf is hier mee gestopt. Consumenten hebben hun geld terug gekregen.

Top 3 meldingen 2013

In 2013 ontving ConsuWijzer.nl in totaal ruim 70.000 vragen en klachten van consumenten. De meeste meldingen gaan over:

  1. Vragen over recht op garantie bij ondeugdelijk product / ondeugdelijke dienst
  2. Wervingsmethoden en reclame (inclusief meldingen over Bel-me-niet)
  3. Vragen over rekeningen en betalingen