Nieuwsbericht

NLE gaat klanten uitbetalen die te weinig korting hebben gehad

19-01-16nieuwsbericht

Een aantal klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) heeft te weinig korting gekregen op hun energiecontract uit 2012 of 2013. NLE zegt dat dit per ongeluk is gebeurd en gaat het tekort alsnog uitbetalen. Het gaat om bedragen tot tientallen euro’s per klant. Dit maakt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag bekend.

In 2012 en 2013 verkocht NLE energiecontracten met Vaste Klanten Korting (VKK) die afhankelijk was van de hoeveelheid energie die een klant verbruikte. Deze korting beloofde zij voor een heel jaar energie. In de praktijk kreeg de consument de korting op basis van de eerste jaarnota. Maar voor die nota moeten consumenten vaak al eerder hun meterstanden doorgeven. Bijvoorbeeld een paar dagen tot weken eerder. Hierdoor viel de korting voor consumenten lager uit.

ACM vindt dat consumenten erop moeten kunnen vertrouwen dat een bedrijf doet wat het belooft. De komende maanden zal NLE de klanten die te weinig korting hebben gehad automatisch uitbetalen. ACM houdt in de gaten of NLE dit ook echt doet. Onder andere via signalen van consumenten bij ConsuWijzer. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM.

Basisinformatie