Niet besteld? Geef geen geld!

18-04-17nieuwsbericht

Stuurt een (internet)ondernemer jou ongevraagd een product? En probeert hij je er vervolgens voor te laten betalen? Volgens het consumentenrecht is dat verboden. Betaal dus niet en laat je niet bang maken door agressieve incassobrieven. Dinsdag 18 april besteedt het televisieprogramma AVRO TROS Opgelicht?! hier aandacht aan.

De wet beschermt jou

Een ondernemer die jou op afstand (via het internet of de telefoon) een product probeert te verkopen, moet zich aan veel regels houden. Die regels zijn er om jou als consument te beschermen. Advertenties, webwinkels en het bestelproces moeten aan allerlei voorwaarden voldoen. Houdt een ondernemer zich niet aan een of meer voorwaarden? Dan is er meestal geen geldige overeenkomst. In dat geval kan hij jou nooit laten betalen. Hoezeer hij ook dreigt met incassobrieven. Ontvang je een product zonder dat je een overeenkomst hebt gesloten? Dan hoef je niet te betalen. Je hoeft het ook niet terug te sturen.

Voorbeelden

  • Een advertentie mag niet misleidend zijn. Zo moet duidelijk zijn dat iets een advertentie is. Ook op social media. En dat het geen nieuwsbericht is, of een bericht van een vriend op social media.
  • De ondernemer moet duidelijk maken wat het aanbod precies inhoudt. Dus om welk product het gaat en wat de prijs is.
  • Wil iemand jou iets verkopen via het internet? Dan moet hij duidelijk maken vanaf welke stap in het bestelproces je een betaalverplichting hebt. Dat kan hij bijvoorbeeld doen door een duidelijke knop te plaatsen met ‘bestelling met betalingsverplichting’.

Helaas ontvangen wij regelmatig meldingen van consumenten over ondernemers die producten opsturen die zij niet besteld hebben. De ondernemer vraagt hen vervolgens om voor het product te betalen of het terug te sturen. Consumenten worden hier de dupe van doordat zij hun naam, adres en woonplaatsgegevens hebben ingevuld op de website van de ondernemer. Zij doen dat bijvoorbeeld omdat zij pas daarna de volledige productinformatie te zien krijgen. Of omdat zij waren begonnen met bestellen, maar daarna besloten toch niet te bestellen.

Trap er niet in

Meestal gaat dit soort meldingen over malafide ondernemers die agressief verkopen. Bijvoorbeeld via advertenties op social media of via een webwinkel. Protesteer je, dan beweren ze dat je ‘ja’ zou hebben gezegd tegen het aanbod. Trap daar niet in. Want zij kunnen dat vaak niet bewijzen.

Tips

  • Lijkt een aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is dat meestal ook zo.
  • Wees heel kritisch waar je je persoonlijke gegevens achterlaat.
  • Doe niet zomaar zaken met een (online) ondernemer die je niet kent.
    • Kijk of je direct contact kunt opnemen met het bedrijf. Bijvoorbeeld doordat op de website een telefoonnummer en een e-mailadres staan.
    • Zoek naar ervaringen van andere consumenten met de ondernemer of zijn product.

Forward

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

Ma-vr 08.30u-17.30u

Tarief 088-nummer