Nieuwsbericht

Nederlanders wisselen vaak van energiebedrijf

19-11-14nieuwsbericht

Dit jaar is het 10 jaar geleden dat consumenten voor het eerst zelf hun energiebedrijf konden kiezen. Inmiddels is 55% van de consumenten minimaal een keer overgestapt. Dat blijkt uit een rapport van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM.

Niets doen kost je poen

Consumenten die al eens zijn overgestapt, willen dat vaker doen. Dat blijkt uit onderzoek. Vooral omdat zij daarmee geld besparen. Andere redenen om over te stappen zijn vaak een mooi welkomstcadeau. Of de keuze voor groene energie. Consumenten die nog nooit zijn overgestapt kunnen tot wel 390 euro besparen. ConsuWijzer voert daarom de campagne “Niets doen kost je poen!”. De website biedt handige informatie om energiebedrijven te vergelijken. Zoals de Overstapcoach Energie.

Aanbiedingen verschillen

Consumenten gebruiken vaak vergelijkingssites om te zoeken naar een goed aanbod. Het overstappen doen ze meestal via de website van het energiebedrijf zelf. Maar het aanbod op de website van het energiebedrijf hoeft niet hetzelfde te zijn als van een vergelijkingssite. Consumenten weten dat niet altijd. Consumenten weten ook niet altijd dat ze na een jaar vaak meer gaan betalen. Het eerste jaar biedt het energiebedrijf vaak een extra goede prijs. Daarom is het belangrijk om jaarlijks goed te vergelijken.