Miljoen euro boete voor Oxxio

08-03-17nieuwsbericht

Energieleverancier Oxxio heeft een miljoen euro boete gekregen van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Oxxio kreeg de boete omdat het klantgegevens onjuist vermeldde in een centraal register.

In dat register vermeldde Oxxio de contractvorm van haar klanten verkeerd. Klanten met een contract voor onbepaalde tijd stonden in het register als klanten met een contract voor bepaalde tijd. Daardoor dupeerde Oxxio deze klanten. Door de verkeerde registratie leek het alsof zij geen recht hadden om gratis over te stappen naar een goedkopere of servicegerichtere leverancier.

Hoe werd je als Oxxio-klant gedupeerd?

Wilde een goedkopere leverancier jou als Oxxio-klant een aanbod doen? Dan leek het – op basis van het register – of je bij Oxxio vast zat aan een contract voor bepaalde tijd. Wil je zo’n contract voor de einddatum opzeggen, dan mag een leverancier je een zogenaamde opzegvergoeding rekenen. Die vergoeding kan bij energiecontracten tientallen tot honderden euro’s kosten. Daardoor wordt overstappen onvoordelig. Terwijl je recht had op een gratis overstap. Want in werkelijkheid had je een contract voor onbepaalde tijd.

Waarom moeten gegevens in het centrale register kloppen?

Het zogenaamde contracteindegegevensregister (CER) is er voor alle energieleveranciers. Het is bedoeld om overstappen voor consumenten makkelijker te maken. In het register kan een energieleverancier – na toestemming van de consument - zien welke contractvorm de consument heeft. Met die gegevens kan hij de consument een aanbod doen om over te stappen. Overstappen is belangrijk, want daardoor blijven energieprijzen concurrerend. Dat is goed voor de portemonnee van de consument.

Forward