Consumenten gebruiken steeds vaker de voorlichting, tools, voorbeeldbrieven en stappenplannen op ConsuWijzer.nl. De website werd afgelopen jaar 2,8 miljoen keer bezocht: twaalf procent meer dan in 2015.
Ook bellen en e-mailen met ConsuWijzer helpt consumenten goed om in actie te komen tegen bedrijven die oneerlijk handelen. Dat blijkt uit klanttevredenheidsonderzoek. ConsuWijzer beantwoordde vorig jaar 57.000 telefoontjes en e-mails van consumenten.
De helft van de mensen die contact opneemt met ConsuWijzer zegt stappen te gaan nemen om zijn recht te halen. Zij nemen bijvoorbeeld stappen om hun geld terug te krijgen of om van een ongewenst contract of abonnement af te komen. Of om een gratis reparatie of vervangend product te krijgen als het product te snel kapot ging of niet goed werkte. Driekwart van de consumenten die bellen en mailen met ConsuWijzer zet die stappen binnen twee weken. En veertig procent van hen zegt dat het probleem daardoor is opgelost.
Niet alleen consumenten hebben voordeel van het contact met ConsuWijzer. De telefoontjes en e-mails helpen toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) snel te zien welke bedrijven de regels overtreden. Zodat zij tegen die bedrijven kan optreden. Bijvoorbeeld door een waarschuwing of boete te geven. Die boetes kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding. Dat geld gaat naar de schatkist.
De meest gebruikte hulpmiddelen op ConsuWijzer.nl zijn de voorbeeldbrieven. Die kun je gebruiken om je recht te halen bij een bedrijf. De honderd voorbeeldbrieven zijn in 2016 samen bijna 400.000 keer bekeken. Ook populair is de informatie over wat een incassobureau wel en niet mag. En wat je tegen oneerlijke incassopraktijken kunt doen. Andere populaire onderwerpen waren: