Iets vragen of melden?

Meld beldiensten die zich niet aan de regels houden

03-11-16nieuwsbericht

Bel jij wel eens een betaald informatie- of servicenummer? Bijvoorbeeld een nummer dat begint met 0900-, 0906-, 0909- of 18? Let dan op of zo’n beldienst jou niet misleidt. Of jou meer geld berekent dan mag. Er zijn namelijk strenge regels voor de tarieven en bereikbaarheid van deze telefoonnummers. Uit onderzoek blijkt dat de meeste aanbieders van beldiensten zich aan de regels houden. Maar helaas geldt dat niet voor allemaal. Heb je met zo’n partij te maken, dan kan je dat veel geld kosten.

Sanctie voor overtreders

Houdt een aanbieder zich niet aan de regels? Meld dat bij ConsuWijzer. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt kan zo’n aanbieder dan een sanctie geven.

Hoe zit het precies?

0900-, 0906-, 0909- of viercijferige 18-nummers zijn bedoeld voor klantenservice, entertainment (belspelletjes etc.) of informatiediensten. Voor het bellen naar deze nummers betaalt u een hoger tarief dan normaal. De aanbieders van deze nummers mogen niet te veel rekenen. En ze moeten duidelijk melden wat de kosten zullen zijn.

De belangrijkste regels:

  • Als je belt moet je eerst horen wat het bellen gaat kosten.
  • Daarbij moet de aanbieder de extra kosten die jij bovenop je gebruikelijke belkosten betaalt apart vermelden.
  • Bel je een 0900-nummer? En kost dat meer dan 15 cent per minuut? Dan moet je ook horen wat het gesprek je maximaal zal kosten. Bijvoorbeeld: ‘Dit nummer kost 50 cent per minuut met een maximum van 5 euro per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten.’
  • Betaal je per gesprek? Dan moet je horen wat het gesprek gaat kosten. Bijvoorbeeld: ‘Dit informatienummer kost 1 euro per gesprek plus uw gebruikelijke belkosten.’
  • Berekent de aanbieder een starttarief? Dan moet hij ook vermelden hoeveel dat is. Bijvoorbeeld: ‘Dit informatienummer kost 1 euro per minuut, met een starttarief van 50 cent plus uw gebruikelijke belkosten’.
  • Bel je met een klantenservice? Dan zijn er maar twee mogelijkheden. Er zijn géén extra kosten (alleen de gebruikelijke belkosten). Of het kost 1 euro per gesprek (plus de gebruikelijke belkosten).
  • De beldienst moet goed bereikbaar zijn. Want anders betaal je geld voor het wachten op een dienst.
  • De beldienst moet de dienst leveren die je mag verwachten.
  • De informatie moet duidelijk en goed verstaanbaar zijn.

Doorverbinden

Viercijferige nummers die beginnen met 18 zijn beldiensten waar je een telefoonnummer kunt laten opzoeken. Meestal kun je je meteen laten doorverbinden naar dat telefoonnummer. Realiseer je wel dat je dan het hoge tarief van het 18-nummer blijft betalen!

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer