Nieuwsbericht

Meeste signalen bij ConsuWijzer over telefonische verkoop

02-08-10nieuwsbericht

ConsuWijzer heeft in het eerste halfjaar van 2010 ongeveer 52.000 vragen en klachten ontvangen. De meeste meldingen, ruim 11.000, gaan over je rechten bij verkoop aan de telefoon. ConsuWijzer.nl werd in de laatste zes maanden één miljoen keer bezocht.

Uw signalen bij ConsuWijzer zijn erg belangrijk voor de drie toezichthouders achter het loket, OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit), NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en de Consumentenautoriteit. Ook de afgelopen zes maanden konden zij, dankzij uw klachten bij ConsuWijzer, optreden tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden.

Populaire voorbeeldbrieven

Consumenten komen in actie om hun probleem op te lossen. Bijvoorbeeld als een camera het ineens niet meer doet. Dat blijkt wel uit de circa 230.000 voorbeeldbrieven die in het eerste half jaar van 2010 zijn gedownload via deze site.

De meest populaire voorbeeldbrieven zijn:

Populaire webpagina's

De top 5 van populaire webpagina's in 2010 is tot nu toe:

Met de EnergieWijzer op ConsuWijzer zijn in 2010 tot nu toe 67.000 vergelijkingen gemaakt. De EnergieWijzer helpt u om te kiezen voor een energiebedrijf dat het beste past bij uw situatie en wensen. U kunt bijvoorbeeld per energiebedrijf zien of ze hun rekeningen op tijd versturen, of ze per telefoon goed bereikbaar zijn en welke producten ze verkopen.

Uw signalen bij ConsuWijzer leiden tot actie toezichthouders

OPTA en de Consumentenautoriteit kunnen optreden wanneer bedrijven zich niet houden aan de regels voor telemarketing. OPTA gaat bijvoorbeeld over het Bel-me-niet Register. De Consumentenautoriteit over misleidende en agressieve verkoop.

OPTA heeft in de eerste helft van 2010 29 bedrijven aangesproken. Over deze bedrijven kwamen klachten binnen bij ConsuWijzer. Ook heeft OPTA vier officiële waarschuwingen uitgedeeld aan bedrijven die zich waarschijnlijk niet hielden aan de regels voor telemarketing. OPTA doet op dit moment onderzoek naar meerdere bedrijven. Ook de Consumentenautoriteit heeft op dit moment meerdere bedrijven in onderzoek. Onder andere een bedrijf dat zich niet lijkt te hebben gehouden aan de regels voor telemarketing. Eerder gaf zij hiervoor al aan drie bedrijven een boete. Ook dit onderzoek is gestart naar aanleiding van klachten bij ConsuWijzer. Misleidende en agressieve werving, onder andere via de telefoon, krijgt ook in 2010 en 2011 extra aandacht van de Consumentenautoriteit.

Voor consumenten die wèl worden gebeld heeft de Consumentenautoriteit de Tele-checklist gemaakt. Deze werd in 2010 tot nu toe 7500 keer gedownload via ConsuWijzer.nl.

Meer informatie over verkooptelefoontjes. Wat mag wel, wat mag niet?

Ingeschreven staan bij het Bel-me-niet Register en toch gebeld worden

Lang niet ieder bedrijf dat consumenten belt die staan ingeschreven bij het register overtreedt de wet. Bedrijven mogen bijvoorbeeld bellen naar mensen die hun klant zijn (geweest). Zij mogen dan alleen een vergelijkbaar product of dienst aanbieden. Ook moeten deze bedrijven de consument vragen of ze zich willen laten inschrijven in het Bel-me-niet Register. De (ex)klanten hebben het recht om in het gesprek aan te geven dat ze niet meer gebeld willen worden door dat bedrijf.

ConsuWijzer waarschuwt ook consumenten die al voor 1 oktober 2009 stonden ingeschreven bij Infofilter. Drie jaar na deze inschrijving vallen zij 'vrij' en mogen dus gewoon weer gebeld worden. Wie dat niet wil kan zijn nummer nu alvast opnieuw inschrijven bij het Bel-me-niet Register.

Verkoop aan de deur

Over verkoop aan de deur ontving ConsuWijzer in de eerste helft van 2010 ongeveer 1000 vragen en klachten. Onder andere via het Meldpunt colportage energiebedrijven van de NMa. De komst van het Bel-me-niet Register kan ervoor zorgen dat bedrijven meer gaan verkopen aan de deur. Daarom heeft ConsuWijzer begin dit jaar campagne gevoerd om consumenten voor te lichten over hun rechten bij verkoop aan de deur. Onderdeel van deze campagne is de DeurWijzer. Met de DeurWijzer weet u wat uw rechten zijn aan de deur en welke vragen u moet stellen aan de verkoper om te bepalen of zijn product of dienst interessant voor u is. Pauline Bijlenga (hoofd ConsuWijzer): 'Het is belangrijk dat consumenten hun rechten kennen. Hoe beter consumenten hun rechten kennen, hoe minder kans bedrijven hebben om consumenten te misleiden. Het voorlichten van consumenten blijft dus erg belangrijk.'

Meer informatie over verkoop aan de deur en de DeurWijzer