Meer bescherming voor huurders van kamers en etages

04-07-16nieuwsbericht

Studenten die deze zomer op zoek gaan naar een kamer of etage hoeven geen bemiddelingskosten meer te betalen. Sinds 1 juli zijn er nieuwe regels die deze huurders beschermen tegen onterechte bemiddelingskosten. De regels gelden voor bureaus die in opdracht van verhuurders woningen aanbieden. Zij mogen consumenten die een kamer of etage willen huren niet vragen te betalen voor de bemiddeling. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een groot aantal verhuurmakelaars op deze nieuwe regels gewezen.

Wanneer zijn bemiddelingskosten onterecht?

Werkt een huurbemiddelaar voor zowel de verhuurder als voor de huurder? Dan mag hij alleen de verhuurder laten betalen voor bemiddeling. Dat betekent dat consumenten geen kosten voor bemiddeling hoeven te betalen. Soms geeft een huurbemiddelaar een andere naam aan deze kosten. En laat op die manier de consument voor de bemiddeling betalen. Ook dat mag niet. Deze regels gelden per 1 juli voor alle woningen, ook kamers en etages.

De huurbemiddelaar mag de huurder alleen laten betalen voor werkzaamheden die niet met de huurbemiddeling te maken hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om het regelen van een parkeervergunning of het uitvoeren van kluswerk.

Consumenten die worden geconfronteerd met deze kosten kunnen de huurbemiddelaar hierop aanspreken. Consumenten die onterecht betaald hebben voor bemiddeling kunnen het geld bij de verhuurmakelaar, via de geschillencommissie of via de rechter terugvragen.

Forward

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier