Telefonisch ongewenst een abonnement aangeboden krijgen waar je vervolgens heel lastig vanaf komt: dat is op dit moment de nummer 1 ergernis van consumenten. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gaat om abonnementen op kortingswebsites, hotelacties, prijsvragen en andere diensten.
ConsuWijzer ontvangt opvallend veel meldingen over agressieve telefonische verkoop van abonnementen aan consumenten. Uit de meldingen blijkt dat consumenten zich onvoldoende realiseren wat hun rechten zijn in deze situatie. Zij laten zich onder druk zetten om te betalen voor zo’n ongevraagd abonnement, terwijl ze er nooit schriftelijk mee hebben ingestemd.
Verkoopt een bedrijf telefonisch een abonnement? Dan moet het bedrijf het aanbod eerst schriftelijk toesturen. Pas als je schriftelijk hebt ingestemd is er sprake van een overeenkomst. Schriftelijk instemmen houdt in dat je je handtekening op het aanbod zet. Of dat je een e-mail of brief stuurt waarin je verklaart dat je ermee akkoord bent. Zonder handtekening of schriftelijke bevestiging is de overeenkomst niet geldig. Je hoeft dan niet te betalen. Dit is het zogenaamde ‘schriftelijkheidsvereiste’.
Bernadette van Buchem, directeur Directie Consumenten bij de ACM: “Het is laf dat dit soort telemarketeers zich richt op kwetsbare consumenten, zoals ouderen. Daarom is het belangrijk dat consumenten hun rechten kennen en weten wat ze kunnen doen. We roepen consumenten op om niet te betalen als zij niet schriftelijk hebben ingestemd. Zo zijn dit soort praktijken niet meer interessant voor bedrijven.”
Heb je niet schriftelijk ingestemd met een abonnement dat telefonisch werd aangeboden? Dan hoef je niet te betalen. Ook niet als je een incassobrief krijgt of als een incassobureau dreigt met dagvaarding of hoge kosten. Heb je hiermee te maken? Kijk dan op ConsuWijzer.nl voor meer informatie.
ACM gaat de komende tijd scherp toezien op de naleving van het schriftelijkheidsvereiste en de regels voor telemarketing. Als het nodig is zal ACM handhavend optreden tegen bedrijven die de regels niet naleven.
Veel consumenten weten de weg naar ACM’s voorlichtingswebsite Consuwijzer.nl te vinden. De site werd het afgelopen half jaar 1,4 miljoen keer bezocht. De ruim honderd voorbeeldbrieven op de website zijn samen bijna 210.000 keer bekeken. De klantadviseurs van ConsuWijzer beantwoordden 28.000 telefoontjes en e-mails van consumenten. En ConsuWijzer’s Facebook-posts hadden een uniek bereik van 1,1 miljoen mensen. ConsuWijzer heeft inmiddels 42.000 Facebook-vrienden.
Thema’s die het meest bezocht werden:
Meldingen van consumenten helpen de ACM signaleren welke bedrijven de regels overtreden, zodat zij daartegen kan optreden. Bijvoorbeeld door een waarschuwing of boete te geven. Die boetes kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding. In de eerste helft van 2017 trad de ACM met succes op tegen tientallen bedrijven. Een greep uit de resultaten: