Nieuwsbericht

Halfjaarbericht ConsuWijzer: consument onderschat zijn rechten bij garantie

30-07-15nieuwsbericht

Bij consumenten leven veel vragen en misverstanden als het gaat om hun rechten bij garantie. Consumenten denken vaak dat ze geen rechten hebben. Ook voelen ze zich door de verkoper van het kastje naar de muur gestuurd. Consumenten met een product dat niet goed is, zijn daardoor eerder van plan om de reparatiekosten zelf te betalen. Of om een nieuw product te kopen. Dat blijkt uit de meldingen van consumenten bij ConsuWijzer in het afgelopen halfjaar.

ConsuWijzer geeft advies over je rechten bij garantie

ConsuWijzer helpt consumenten met praktische adviezen en hulpmiddelen om een probleem met een kapot product op te lossen. Bijvoorbeeld via de ‘gesprekswijzer’ en voorbeeldbrieven. Het blijkt dat consumenten vaak niet precies weten waar ze recht op hebben. Consumenten die hun rechten wel kennen, vragen de verkoper veel makkelijker om de juiste oplossing.

Voorbeeldbrieven bij garantieproblemen

Meeste meldingen over garantie

In het eerste halfjaar van 2015 ontving ConsuWijzer ruim 29.000 meldingen van consumenten. Net als afgelopen jaren, gingen ook dit halfjaar de meesten meldingen over garantie. Een op de tien vragen. Van half maart t/m eind juni is de website van ConsuWijzer bijna 800.000 keer bezocht.

Bedrijven moeten consumenten goed informeren

Het is belangrijk dat consumenten hun rechten kennen en bedrijven hier op aanspreken. Maar in de wet staat ook dat bedrijven consumenten voor de aankoop informatie moeten geven over hun rechten bij garantie. Deze informatie moet duidelijk en begrijpelijk zijn. Bedrijven die zich niet aan deze regels houden, kunnen hiervoor een boete krijgen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM.

Drie belangrijke garantieregels

Uit de vragen en klachten bij ConsuWijzer blijkt dat consumenten een aantal belangrijke garantieregels vaak niet kennen, zoals:

  1. De verkoper is je aanspreekpunt. Hij moet het probleem oplossen of zelf de fabrikant daarvoor inschakelen.
  2. Geeft de fabrikant of de verkoper garantie? Dan is dat iets extra’s want ook zonder garantie heb je recht op een goed product.
  3. De eerste zes maanden sta je volgens de wet extra sterk. Het is dan namelijk aan de verkoper om aan te tonen dat je het product niet goed hebt gebruikt.

Wanneer een product niet doet wat de consument er bij normaal gebruik van had mogen verwachten, is de verkoper verplicht om voor een oplossing te zorgen. Afhankelijk van de situatie moet de verkoper het product bijvoorbeeld gratis repareren. Of de consument een nieuw product geven.

Top 3 meldingen

In het eerste half jaar van 2015 gingen de meeste meldingen over:

  1. Recht op garantie bij ondeugdelijk product/ondeugdelijke dienst
  2. Rekeningen en betalen
  3. Wervingsmethoden en reclame, inclusief het Bel-me-niet-register.

Top 3 branches meeste meldingen

De branches waarover ConsuWijzer in het eerste halfjaar 2015 de meeste meldingen ontving:

  1. Telecombedrijven
  2. Energiebedrijven
  3. Detailhandel non-food (elektronica en huishoudelijke apparaten)

Handhaving ACM

Op basis van onder andere de meldingen van consumenten bij ConsuWijzer heeft ACM in het afgelopen halfjaar verschillende bedrijven aangepakt. Meldingen van consumenten zijn belangrijke signalen voor de toezichthouder over waar het niet goed gaat in de markt.