Iets vragen of melden?

Geweigerd door een huisarts? Vraag om uitleg

11-02-19nieuwsbericht

Huisartsen weigeren regelmatig nieuwe patiënten. Dat mag alleen als ze zich houden aan de regels. Huisartsen mogen niet afspreken wie welke patiënten aanneemt. U hebt het recht om zelf een huisarts te kiezen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat de regels beter onder de aandacht brengen bij de huisartsen en de patiënten. Dat doet ze samen met de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en de Patiëntenfederatie Nederland.

Wanneer mag een huisarts u weigeren?

Een huisarts mag in bepaalde gevallen weigeren om u als nieuwe patiënt aan te nemen. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer:

  • de praktijk vol is
  • u verder weg woont dan een kwartier rijden. Dit is belangrijk bij spoedgevallen.
  • u niet dezelfde opvattingen over zorg heeft, bijvoorbeeld over euthanasie.

Wanneer mag een huisarts u niet weigeren?

Huisartsen mogen onderling geen afspraken maken. Bijvoorbeeld dat ze geen patiënten van elkaar overnemen. Huisartsen mogen ook geen patiënten of gebieden onderling verdelen.

Niet alle huisartsen kennen de regels

Uit een enquête van de ACM blijkt dat bijna alle huisartsen (94%) het belangrijk vinden dat patiënten hun eigen huisarts kunnen kiezen. Toch weigert 1 op de 5 huisartsen wel eens patiënten, terwijl dat volgens de regels niet mag. Dat gebeurt vooral bij huisartsen die niet goed weten wat de regels zijn. Een deel van de huisartsen vindt het niet netjes om patiënten van een andere huisarts in de omgeving over te nemen. Daarom gaan de LHV, de Patiëntenfederatie Nederland en de ACM de regels beter onder de aandacht brengen bij de huisartsen.

Denkt u dat een huisarts afspraken heeft gemaakt met andere huisartsen? En kunt u daardoor niet overstappen?

Vraag aan de huisarts wat precies de reden is om u niet als patiënt aan te nemen. Lukt overstappen niet? En denkt u dat dit komt doordat de huisartsen samen afspraken hebben gemaakt? Meld het bij ons. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer