Iets vragen of melden?

Geen bedenktijd bij online veilingen voor vakanties en uitjes

26-08-14nieuwsbericht

ConsuWijzer ontvangt de laatste tijd meer vragen over online vakantieveilingen. Het gaat dan om consumenten die het hoogste bod hebben gedaan op een vakantie of uitje maar spijt hebben van hun aankoop. Ze vragen zich af of zij gebruik kunnen maken van de bedenktijd die bij veel online aankopen geldt. Vaak is dat niet het geval bij vakantieveilingen. De hoogste bieder zit eraan vast en moet betalen.

Meestal geen bedenktijd bij online vakantieveilingen

Met de komst van de nieuwe consumentenregels, geldt de online bedenktijd van 14 dagen nu ook voor aankopen die via internetveilingen worden gedaan. Maar voor bepaalde producten en diensten geldt een uitzondering. Onder andere voor vakanties en vrijetijdsbestedingen die gebonden zijn aan een vaste datum of een bepaalde periode. De hoogste bieder is dan verplicht om te betalen.

Wel bedenktijd bij andere producten en diensten

Gaat het om een vakantie of uitje (zoals naar een pretpark) waarbij geen datum of periode is bepaald? Dan geldt de bedenktijd van 14 dagen wél. Dat geldt ook voor andere producten die de consument via een vakantieveiling koopt. Zoals een reistas, adapter of zaklamp.

ConsuWijzer-tip

Neem eerst even de tijd om te lezen wat het aanbod op een vakantieveiling precies inhoudt, voordat u een bod plaatst. Gaat het om een vakantie of uitje met een vaste datum of in een bepaalde periode? Breng dan alleen een bod uit als u zeker weet dat u wilt boeken. Want als u de hoogste bieder bent, zit u eraan vast.

Consumententhema

Basisinformatie

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer