Iets vragen of melden?

Energierekening moet vanaf 1 juli 2017 helder zijn

23-05-17nieuwsbericht

Energieleveranciers moeten vanaf 1 juli 2017 duidelijke en controleerbare energierekeningen sturen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat dat vanaf 1 juli controleren.

Als consument moet je gemakkelijk kunnen controleren waarvoor je precies betaalt, en of dat klopt met wat je hebt afgesproken. Dat is nu niet zo. Slechts twee van de vijf Nederlandse consumenten vindt zijn energierekening duidelijk en kan die vergelijken met zijn oorspronkelijke aanbod en contract. Dit blijkt uit onderzoek van de ACM.

Als consument zou je eenvoudig moeten kunnen zien:

  • of je energierekening klopt met het aanbod en het contract dat je destijds hebt getekend;
  • of je voorschotten wel juist verrekend zijn;
  • of je meterstanden wel goed verwerkt zijn;
  • of eventuele tariefwijzigingen wel goed zijn verwerkt.

Wat moet duidelijk zijn?

  • Wat betaal je precies en waarvoor?
  • Alle eenheden moeten hetzelfde zijn, zodat je kunt vergelijken. Bijvoorbeeld maateenheden: kubieke meter gas, kilowatt energie. Of periodes. Dus niet op de ene plek de kosten per maand en op de andere plek de kosten per dag.
  • Alle prijzen moeten inclusief btw zijn.
  • Tarieven die tussentijds wijzigen moeten ook zo op de rekening zijn gespecificeerd. Het energiebedrijf mag niet achteraf een gemiddeld tarief op de rekening zetten.
  • In de energie- of gasprijs moeten alle onvermijdbare kosten zijn inbegrepen. Denk aan administratiekosten of regiotoeslag. Dat moet zowel in het aanbod en in het contract als in de jaarrekening en eindafrekening. Zodat je de prijzen met elkaar kunt vergelijken. Dit soort kosten die je sowieso moet betalen, mogen ook niet achteraf worden opgevoerd.

Meld onduidelijke rekeningen bij ConsuWijzer

Krijg jij een jaar- of een eindafrekening die je niet kunt controleren of niet duidelijk vindt? Meld het bij ConsuWijzer. En leg ons uit wat je niet snapt. Jouw melding kan aanleiding zijn voor de ACM om het energiebedrijf een waarschuwing of boete te geven.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer