Nieuwsbericht

Duidelijkheid in de liefde dankzij ACM

11-02-16nieuwsbericht

Acht grote datingsites hebben de informatie op hun website aangepast. Zij gaan consumenten beter informeren over de voorwaarden. Zodat consumenten vooraf precies weten waar ze ‘ja’ tegen zeggen. Dit komt omdat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de websites hierop heeft aangesproken. Dat maakt ACM vandaag bekend in een nieuwsbericht.

Via ConsuWijzer ontving ACM klachten van consumenten over deze websites. Ook via de campagne ‘durf te melden’ kwamen er klachten binnen over datingsites. Hierin riep ConsuWijzer consumenten op klachten te melden waarvoor ze zich mogelijk schaamden.

De volgende Nederlandse websites hebben hun website aangepast:

  • Another Love
  • Lexa
  • Parship
  • Pepper
  • Relatieplanet
  • Second Love
  • 50Plus Match
  • Match4me.nl

Nu de informatie op deze websites is aangepast en verduidelijkt, weet de consument vooraf waar hij ‘ja’ tegen zegt.

Duidelijke informatie

Datingwebsites moeten consumenten duidelijk informeren over wat zij moeten betalen als zij een abonnement afsluiten. Consumenten moeten voordat ze ergens ‘ja’ tegen zeggen precies weten wat het kost, wat ze precies krijgen voor dat bedrag, hoe lang ze eraan vast zitten en hoe ze zich weer kunnen afmelden. Ook moet het duidelijk zijn wanneer ze precies ‘ja’ zeggen tegen een abonnement. Bijvoorbeeld via een knop ‘lid worden en betalen’.

Regels opzeggen

Als een consument een overeenkomst aangaat voor een bepaalde tijd, dan mag de aanbieder deze daarna automatisch omzetten naar onbepaalde tijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat als een consument een abonnement afsluit voor zes maanden, dat hij ná die zes maanden het abonnement iedere maand mag opzeggen.