Nieuwsbericht

De stand van de Nederlandse postmarkt

22-12-15nieuwsbericht

Nederlandse consumenten en bedrijven versturen steeds minder post. Dit maakt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag bekend.

Het aantal poststukken op naam dat consumenten en bedrijven versturen is in vijf jaar tijd met 31% afgenomen. In 2014 verstuurden consumenten en bedrijven 3,5 miljard poststukken. Dit komt onder andere doordat consumenten en bedrijven vaker gebruikmaken van e-mail. De omzet van postvervoerders is minder gedaald. Dit komt doordat zij de prijzen voor het versturen van post hebben verhoogd.

Bedrijven verstuurden 93% van alle post. Consumenten verstuurden de andere 7% van de poststukken. Consumenten betaalden hiervoor gemiddeld 0.72 eurocent per poststuk.

Consumenten kunnen bijna alleen maar post versturen via PostNL. Want PostNL heeft overal in Nederland punten waar consumenten hun post kunnen inleveren. ACM verwacht niet dat er nog een partij komt met zo’n groot landelijk netwerk. Bedrijven kunnen ook post versturen via lokale en regionale postvervoerbedrijven.

ACM baseert deze cijfers op de ‘vertrouwelijke postmarktmonitor’. Voor deze monitor heeft ACM gegevens van 22 postvervoerbedrijven gebruikt. Deze bedrijven vertegenwoordigen 98% van de postmarkt.