Nieuwsbericht

ConsuWijzer wees al 500.000 maal de weg

03-10-07nieuwsbericht

Meer dan 500.000 maal zochten consumenten in het afgelopen jaar contact met ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid dat consumenten informeert over hun rechten. 'Deze cijfers laten zien dat ConsuWijzer broodnodig is', zei Frank Heemskerk, Staatssecretaris van Economische Zaken, vandaag. Dat deed hij tijdens de bijeenkomst ter gelegenheid van het eenjarig bestaan van ConsuWijzer.

Voor de drie toezichthouders achter het loket, de Consumentenautoriteit, de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en OPTA (Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit), leverden de meldingen al vele signalen op over mogelijke inbreuken. De meeste meldingen ontving het loket over het (ongemerkt en/of ongewild) aangaan van abonnementen met aanbieders van energie of telecom, kopen via internet en over garantie.

Meldpunt ringtones

Een probleem dat veel consumenten dit jaar hadden, was het ontvangen van ongewenste sms'jes na het downloaden van een gratis ringtone. Vele consumenten, met name kinderen en jongeren, blijken daarmee ongewild vast te zitten aan een duur (sms-)abonnement waarvoor zij zich niet of moeilijk kunnen afmelden. Naar aanleiding van deze signalen opende ConsuWijzer in juni 2007 een speciaal meldpunt voor klachten over ringtones en andere sms-diensten, waarop ruim 520 meldingen werden ontvangen. Naast extra voorlichting rondom dit onderwerp, scherpen de aanbieders van sms-diensten, de sms-makelaars en de mobiele operators op dit moment onder toeziend oog van OPTA hun gedragscode aan. De Consumentenautoriteit gaat optreden tegen mogelijk misleidende gedragingen van aanbieders van gratis ringtones op met name websites voor kinderen en jongeren.

Consumentenadvies

Ruim 450.000 duizend consumenten raadpleegden de de website voor specifieke informatie over hun rechten. En er werden circa 80.000 individuele adviezen verstrekt. En dat is een goede zaak volgens Heemskerk: 'Veel mensen kennen hun rechten als consument niet of onvoldoende. Wanneer ze in de problemen komen of juist ter voorkoming van problemen, biedt ConsuWijzer praktisch advies. Een sterke consument is van groot belang voor het goed functioneren van de economie.'

Over ConsuWijzer

ConsuWijzer is het informatieloket waar de consument terecht kan voor praktische tips en advies over zijn rechten. Het is een initiatief van 3 toezichthouders van het Ministerie van Economische Zaken: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).