ConsuWijzer start vandaag de campagne ‘Elke app heeft een prijs’. De campagne heeft als doel consumenten bewust te maken dat ze apps vaak toegang geven tot persoonlijke informatie. Zoals locatie, persoonlijke berichten en foto’s.
Voor apps hoeven consumenten vaak weinig of geen geld te betalen. Maar niet iedere consument weet dat je ook vaak ‘betaalt’ met gegevens. Soms zijn die gegevens nodig om de app goed te laten werken. Als de app de gegevens wil gebruiken voor een andere reden dan de werking van de app, moet hij de consument eerst vertellen waarvoor hij die gegevens wil gebruiken. De consument moet daarvoor dan toestemming geven. Dat is het moment waarop de consument kan kiezen of hij dat voor de app over heeft.
Uit onderzoek van de Nationale Jeugd Raad (NJR) blijkt dat jongeren vaak niet weten dat aanbieders van apps geld verdienen aan hun gegevens. Veel jongeren (92%) geven aan dat zij meestal de voorwaarden van de app niet lezen. De machtigingen waarmee de app toegang krijgt tot gegevens zoals berichten, locatie en foto’s, wordt door 21% van de jongeren gelezen. Ondanks dat geven jongeren aan dat ze hun privacy online wel belangrijk vinden.
De campagne ‘Elke app heeft een prijs’ van ConsuWijzer maakt deel uit van de landelijke campagne van Alert Online. Een samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en wetenschap om online veiligheid te vergroten. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).