Nieuwsbericht

ConsuWijzer start actie ‘Durf te melden’

20-08-15nieuwsbericht

durf te melden

ConsuWijzer roept consumenten op klachten te melden over zaken die ze niet eerder hebben durven melden omdat ze zich schaamden. Daarom start ConsuWijzer vandaag de actie "Durf te melden".

De Autoriteit Consument & Markt (ACM), de toezichthouder achter ConsuWijzer, wil met deze actie achterhalen of er consumentenproblemen zijn die tot nu toe niet in beeld zijn gekomen. Het vermoeden is dat consumenten in de problemen kunnen komen door een miskoop of misstand, maar dat ze dit niet altijd melden bij ConsuWijzer. Dit kan zijn omdat ze zich schamen voor het product of de dienst zelf, maar ook omdat ze zich schamen dat ze in een verkooptruc zijn getrapt.

Omdat consumentenrechten van toepassing zijn op álle producten en diensten wil ACM met deze actie ook deze zaken op het spoor komen. Deze signalen zijn belangrijk voor het werk van de ACM. Tegen misstanden die groepen consumenten treffen kan ACM optreden.

Top 10 klachten die je liever in vertrouwen meldt

ConsuWijzer start deze actie om in beeld te krijgen of er problemen zijn waar consumenten tegenaan lopen die nu wellicht niet gemeld worden. Om consumenten op ideeën te brengen om welke zaken het kan gaan heeft ConsuWijzer een top tien samengesteld van klachten die consumenten wellicht liever in vertrouwen melden. Consumenten kunnen deze top tien met elkaar delen via sociale media. Deze lijst is geïnspireerd op klachten die ConsuWijzer op online fora heeft gevonden. Daaruit blijkt dat er meer consumenten zijn met vergelijkbare ervaringen.

Uit de lijst blijkt dat er veel typen consumentenproblemen zijn die je ook bij ConsuWijzer kunt melden. Het doel van de actie is om consumenten te motiveren hun ervaringen te melden bij ConsuWijzer. Meldingen van consumenten helpen ACM bij de aanpak van bedrijven die zich niet aan de regels houden, maar die nu wellicht nog buiten beeld blijven. Het kan gaan om gezondheids- of erotische producten, maar bijvoorbeeld ook om de diensten van datingsites, waarzeggers of glamourfotografen.

Ook anoniem melden

Tijdens de actie die drie weken duurt kunnen consumenten ook anoniem melden. Zij hoeven hun contactgegevens niet te vermelden. Consumenten die ook advies willen over hun rechten, kunnen wel hun e-mailadres of telefoonnummer invullen.