Nieuwsbericht

ConsuWijzer: let op met betaalde informatienummers bij nepfacturen

08-10-14nieuwsbericht

In de media verschijnen soms berichten over nepfacturen. Consumenten ontvangen een brief of e-mail waarin staat dat zij een schuld hebben bij een bedrijf terwijl dat niet zo is. In de brief wordt geëist dat de consument de schuld zo snel mogelijk betaalt. Doet hij dit niet, dan wordt gedreigd met maatregelen. Bijvoorbeeld met een rechtszaak of met het in beslag nemen van spullen.

Onder druk zetten

Een consument kan zich hierdoor onder druk gezet voelen. Bijvoorbeeld als de brief lijkt te komen van een incassobureau. Daardoor kan het zijn dat hij voor de zekerheid geld overmaakt. Maar het kan ook zijn dat de partij achter de brief of e-mail hoopt dat de consument gaat bellen naar het betaalde informatienummer dat vermeld staat. Bijvoorbeeld een 0900- of 0909-nummer. Ook daaraan verdienen zij geld.

ConsuWijzer-tip: twijfelt u over of een factuur nep is of niet? Kijk dan eens of u de naam van de afzender tegen komt via een zoekmachine. Vaak zijn er online meerdere klachten te vinden over spookfacturen.

Regels betaalde informatienummers

Om te voorkomen dat bedrijven misbruik maken van betaalde informatienummers, gelden er duidelijke regels. Klantenservices mogen bijvoorbeeld maximaal 1 euro per gesprek in rekening brengen (exclusief de belkosten die de consument aan zijn provider moet betalen). Dat geldt ook voor incassobureaus.

Toezicht betaalde informatienummers

ACM kan optreden tegen partijen die zich niet houden aan de regels die gelden voor informatienummers. Hebt u het idee dat een partij zich niet aan de regels houdt? Meld dit dan bij ConsuWijzer. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM.

ConsuWijzer-tip: hebt u wel contact gehad met het bedrijf? Maar bent u het niet eens met (de hoogte van) een rekening. Dan is het goed contact te zoeken met het bedrijf. Bijvoorbeeld door een brief te sturen waarin staat dat u het niet eens bent met de rekening.