ConsuWijzer jaarbericht 2014: meer meldingen over aankoop keuken. Tip: neem de tijd!

29-01-15nieuwsbericht

Vrijblijvend uw handtekening gezet op een offerte voor een keuken omdat de fikse korting alleen die dag gold? Daarna hoge annuleringskosten betalen omdat u er toch vanaf zag? Stuurde de verkoper u bij een garantieprobleem naar de fabrikant? Over het onderwerp keukens ontving ConsuWijzer in 2014 veel meer meldingen dan in 2013.

In 2014 ontving ConsuWijzer in totaal 64.000 meldingen van consumenten. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM (Autoriteit Consument & Markt). Meldingen van consumenten zijn belangrijk voor ACM. De toezichthouder heeft dankzij de meldingen een aantal problemen snel op kunnen lossen.

Rechten bij aankoop keuken

Consumenten die een keuken kopen in een winkel melden dat zij zich soms onder druk gezet voelen om ‘ja’ te zeggen. De verkoper heeft bijvoorbeeld de hele keuken uitgetekend en biedt een mooie korting als je meteen beslist. Maar consumenten weten soms niet dat als je in een winkel een offerte tekent, je ook echt iets koopt. Je hebt dan geen bedenktijd. Als je er later toch vanaf wil, moet je vaak hoge annuleringskosten betalen. Soms tot wel 30% van wat de keuken kost.

Uit de meldingen blijkt dat consumenten ook op beurzen te maken hebben met keukenverkopers. Als je op een beurs je handtekening zet onder een overeenkomst heb je wèl een bedenktijd van 14 dagen. Je kunt dan je aankoop gratis annuleren. Zonder dat je hoeft te zeggen waarom. Je moet dat dan wel binnen de bedenktijd doen.

Tips ConsuWijzer

ConsuWijzer adviseert de tijd te nemen voor het kopen van een keuken. Consumenten moeten ook weten dat de verkoper het aanspreekpunt is. Een verkoper mag consumenten dus niet doorsturen naar de fabrikant. Ook niet als het om bijvoorbeeld de oven gaat.

Signalen aanleiding tot actie toezichthouder

Dankzij meldingen van consumenten bij ConsuWijzer heeft ACM het afgelopen jaar een aantal problemen snel op kunnen lossen. De toezichthouder heeft onder andere geregeld dat:

  • een bedrijf dat online gratis proefpakketten aanbiedt, zich aan de regels houdt. Het bedrijf vraagt consumenten nu duidelijk om toestemming voor de betaalde vervolgzendingen;
  • de bestelmogelijkheid werd uitgezet op een website die elektronische sigaretten aanbiedt. De website was namelijk niet duidelijk over het aanbod;
  • een krantenuitgever aangesproken die zich niet hield aan de regels die gelden bij verkoop op straat. Consumenten hebben namelijk 14 dagen bedenktijd als ze een abonnement op een krant of tijdschrift afsluiten op straat.

ConsuWijzer in 2014

In 2014 ontving ConsuWijzer de meeste meldingen over:

  1. vragen over recht op garantie bij ondeugdelijk product/ondeugdelijke dienst
  2. wervingsmethoden en reclame
  3. vragen over rekeningen en betalen

Garantie staat weer op nummer één. Consumenten weten vaak niet wat hun rechten zijn als het gaat om een kapot product. Bijvoorbeeld als de garantie is verlopen. 

Forward